Nye biler er teknisk komplicerede og kan koste mange penge at reparere. Derfor bør alle nye biler have mindst fem års garanti, mener FDM.
Bilistorganisationen FDM skærper nu kravene til nye bilers garanti. Tidligere har FDM anbefalet mindst tre år – nu hedder kravet fem år eller 150.000 km.
”Når en god garanti er vigtig, skyldes det naturligvis, at en bil ikke bare er et teknisk kompliceret produkt, men ofte også er en af de største investeringer, mange foretager sig med en forventning om, at bilen kan holde i flere år. Derfor bør man som forbruger også være bedre sikret mod produktions- og materialefejl end de to-tre år, som længe har været normen for mange bilmærker, og fortsat er det,” siger adm. direktør i FDM Stina Glavind.
Komplicerede elbiler
Ifølge FDM er en god garanti blevet vigtigere, fordi moderne biler bliver stadig mere komplicerede. Især nedbrud på nyere elbiler kan efterlade forbrugerne med meget høje udgifter til reparation.
”Vi har i FDM gennem årene set flere eksempler på fejl på selv nyere biler, som netop skyldes medfødte produktions- eller materialefejl på dyre dele. Her har bilimportører blot slået ud med armene og henvist til en alt for kort garanti, mens frustrerede og skuffede forbrugere har stået med dyre reparationer eller høje værditab. Det er ikke godt nok. Derfor skærper vi nu vores minimumskrav til nye bilers garantier, hvis vi skal kunne anbefale dem. For hvis producenterne ikke selv tror på deres produkt, hvorfor skal bilkøberne så gøre det,” spørger Stina Glavind.
Flere sager
FDMs krav om fem års garanti kommer efter en række meget omtalte sager, hvor bilkøbere er blevet ladt i stikken af korte og utilstrækkelige garantiordninger. Ikke mindst sagen om en defekt onboardcharger på en blot to et halvt år gammel Fiat 500e, hvor ejeren blev præsenteret for en regning på 75.000 kr., trak overskrifter.
Sagen, der blev afdækket af journalist Anders Berner, viser, hvordan intetanende forbrugere kan blive præsenteret for kæmperegninger på næsten nye biler, selv om de er blevet serviceret efter forskrifterne.
Koster stjerne i biltests
Sammen med andre, tilsvarende sager fik det i december Hvilkenbil til at anbefale danske bilkøbere at vælge biler med mindst fem års garanti. Vi tog også den redaktionelle beslutning, at fratrække en stjerne i vores biltests for alle bilmærker med mindre end fem års garanti.
FDM går nu samme vej. Udover at kræve fem års garanti på nye biler, vil biler med kortere garanti få en anmærkning i FDMs biltest. Biler, der ikke lever op til FDMs nye garantikrav, vil derfor ikke kunne opnå topkarakteren på seks stjerner.
Herhjemme har Semler-koncernen, der sælger Audi, VW, Seat, Skoda og Cupra, som de første af de importører, der tidligere har tilbudt to års garanti, udvidet garantien til fem år. Det skete 19. december sidste år.