Bilkøberne skal se sig godt for, advarer FDM. Bilistorganisationen kritiserer flere i bilbranchen for at udnytte manglen på nye biler.
’Pas på sælgers marked’. Sådan lyder det i lederen i den seneste udgave af FDMs medlemsblad ’Motor’.
FDM er bilisternes interesseorganisation med næsten 270.000 medlemmer.
Årsagen er manglen på nye biler, der får nogle bilimportører og -forhandlere til at udnytte situationen, skriver adm. direktør i FDM Stina Glavind.
Først corona og siden Ruslands invasion i Ukraine, der huser en del underleverandører til bilfabrikkerne, samt materialemangel og transportudfordringer, har bremset bilproduktionen.
Det betyder højere omkostninger og stigende priser – og at man som forbruger skal se sig godt for. Det er nemlig ikke alle i branchen, der holder sig for gode til at udnytte den voldsomme efterspørgsel, oplever FDM:
”Det er ubetinget sælgers marked, hvor nogle ser nye muligheder og i den grad udnytter situationen.”
Kritik af Hyundai
De fleste bilproducenter, -importører og -forhandlere har blot løbende sat priserne op, men FDM har kendskab til foreløbig én, der har forsøgt sig med noget der minder om at sætte prisen op med tilbagevirkende kraft på allerede bestilte biler.
”I forsommeren blev hundredvis af forventningsfulde købere af Årets Bil i Danmark 2022 mødt af en højst usædvanlig meddelelse – kollektiv annullering af deres køb. Hyundai producerede desværre ikke længere bilmodellen Ioniq 5 som modelår 2022, forlød det fra importøren, hvorfor forhandlerne måtte ophæve alle slutsedlerne. Heldigvis ville fabrikken producere en ’ny’ model, der ligner 2022-modellen til forveksling, og som kunderne kunne bestille i stedet. Desværre koster den 15.000-20.000 kr. mere – og kunderne fik hele otte dages betænkningstid, hvis ikke de ville om bag i køen,” beskriver ’Motor’.
Den adfærd får FDM til at løfte pegefingeren overfor branchen.
”Inden flere får samme geniale idé, må vi minde om, at intet varer evigt – heller ikke en markeds-ubalance, der lige nu tipper til fordel for sælger. Forbrugerne har en god hukommelse, og lige om hjørnet venter mange nye bilmærker og salgsmodeller, hvor den velkendte bilimportør og den traditionelle bilforhandler har andre roller at spille – eller måske slet ingen,” slutter lederen.