Efter overtagelsen af amerikanske Chrysler flytter Fiat hovedkvarter fra Torino i Italien til Holland. Der skal dog fortsat fremstilles biler i Italien.
Ciao Torino!
De tider er forbi, hvor Fiat er lige så italiensk som pasta, cappuccino og det skæve tårn i Pisa. Efter overtagelsen af det amerikanske bilmærke er Fiat blevet et ægte, globalt bilmærke – og det sættes der en tyk streg under med dagens meddelelse om, at Fiat flytter sit mangeårige hovedkvarter fra Torino i Italien til Holland. For at opnå så gunstige skattebetingelser som muligt, vil Fiat Chrysler Automobiles som det nye selskab hedder, samtidig få sit officielle skattedomicil i England.
Dermed beviser Fiat-boss Sergio Marchionne nok engang, at han er aldeles usentimental, når det gælder om at skabe det, han ser som de bedste betingelser for Fiat-koncernen.
I dag er det lykkedes os at skabe et solidt fundament for en global bilproducent”, som Marchionne siger om flytningen af selskabets administration.
Inden Fiat-tifosi begynder at tale om forræderi mod og udflagning af et af Italiens mest rodfæstede og ikoniske ’brands’, hører det med til historien, at der fortsat vil blive fremstillet biler hjemme i Torino og omegn. Marchionne følger i øvrigt blot i hjulsporene på andre store selskaber som Airbus, Nissan-Renault og Ikea, der alle har deres administrative hovedkvarterer i Holland.
Med et salg på 2,6 mio. biler i 2013 er Chrysler i øvrigt ’storebror’ i den nye koncern, hvor Fiat til sammenligning solgte 1,8 mio. biler sidste år. Tilsammen er Fiat-Chrysler koncernen verdens 7. største bilproducent på den globale scene. Samtidig med meddelelsen om, at hovedkvarteret flytter til Holland, luftede Fiat-Chrysler for første gang koncernens nye logo (billedet).
Læs også: Fiat tager fuld kontrol over Chrysler