Større, fuld af sikkerhedsudstyr og med turbo i topmodellen: Sådan bliver 3. generation af Suzuki Swift, der får officiel Europapremiere på forårets biludstilling i Geneve.
Lidt overraskende – måske også for dem selv – ramte Suzuki plet, da de lancerede den første Swift tilbage i 2004. Men det var fuldt fortjent: Designet sad nemlig lige i skabet – med venlig men ikke omklamrende hilsen til Mini – køreegenskaberne var decideret underholdende, og pludselig havde Suzuki en publikums-succes i miniklassen, der tiltalte begge køn og blev et prisbilligt alternativ til små livsstilsbiler som Mini og Fiat 500.
Siden har Suzuki solgt 5,3 millioner styk, inklusive den nuværende 2. generation af den japanske charmetrold, så der står noget på spil, når 3. generation lanceres på det japanske hjemmemarked lige efter nytår.
Den er dén udgave, vi nu kan vise fotos af, og designet vil næppe ændre sig, når Swift får sin officielle Europa-premiere på biludstillingen i Geneve til marts.
Platform med lav vægt
Teknisk er den nye Swift baseret på samme platform som den nye Baleno og mikro-crossoveren Ignis, der også kommer i 2017. Det betyder lav vægt og mulighed for at benytte Suzukis benzinbesparende ‘light’ hybridteknik. Mens Baleno med en længde på fire meter er en ægte miniklassebil, skal Swift fortsat udfylde rollen som den lidt mindre, men mere sportslige livsstilsbil, som både raske piger og drenge vil drømme om at eje og måske style yderligere. Den nuværende Swift har i hvert fald en stor fanskare i begge lejre, fordi den – modsat den seriøst nuttede Fiat 500 – både kan fremstå sød og sjov, men også let kan forvandles til en lille, fræk boulevardracer.
Det sidste plejer en særlig skrap Swift Sport-udgave at sørge for, og det bliver med stor sandsynlighed også tilfældet for 3. generation. Formentlig med Suzukis vellykkede 1,4 liters Boosterjet turbobenziner, der yder 140 hk og sagtens kan hidses op til endnu mere i en ambitiøs Swift.
De mere civile udgaver vil kunne fås med den velkendte og sparsommelige 1,2 liter med fire cylindre og 90 hk med eller uden hybridteknik, mens der bliver omkring 112 hk i den lille boosterjet-maskine på 1,0 liter.
Nødbremse og adaptiv fartpilot
Også hvad angår sikkerhed får Swift et kæmpe løft. Som den større Baleno kan Swift udstyres med både en avanceret automatisk nødbremse, der også virker ved høj fart, kollisionsadvarsel, automatisk op- og nedblænding af det lange lys samt adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende.
Infotainment-systemet bliver også up-to-date med trykfølsom skærm og mulighed for at ‘spejle’ din smartphone med både Apple CarPlay og Android Auto.
Swift får brug for alle talenterne, når den kommer til salg i Danmark i løbet af sommeren 2017. Her får den nemlig hård konkurrence af et væld af nye klassekammerater i den populære miniklasse. Blandt klassens vigtigste nyheder er nye udgaver af traditionelle bestsellere som VW Polo og dennes søsterbil Seat Ibiza samt Kia Rio, Toyota Yaris og ikke mindst en skarpt skåret Nissan Micra.
Læs også: En Suzuki til far, mor og Baleno