Renault viser interiøret i retro-elbilen Twingo, der kommer i produktion i 2026. Designet sender mange venlige hilsner til originalen.
Opvarmningen til en af de mere spændende bilnyheder i 2026 fortsætter. Renault har tidligere vist konceptudgaven af den elektriske Twingo. På biludstillingen i Bruxelles giver Renault et første kig ind i kabinen på den elektriske bybil, der oprindeligt skulle have haft premiere i år, men først kommer i produktion i 2026.
Helt i tråd med det udvendige design bygger Renault videre på stilen fra den originale Twingo inde i kabinen.
Runde former præger instrumentpanelet, dørsiderne og panoramaglastaget, og indtrækket er lige så farverigt som vi husker i den oprindelige Twingo. Gulvet er lavet af genbrugs-kork, men her lægger Renault op til, at det formentlig kun gælder konceptudgaven.
Længdejusterbart bagsæde
Til gengæld skulle det være sikkert, at Twingo E-tech får længdejusterbart bagsæde som originalen. Også denne gang er der kun plads til to passagerer på bagsædet i den 3,7 meter lange bil. Anno 2026 er bilen dog opgraderet med fire døre – originalen havde kun to – så det alt andet lige bliver nemmere at komme ind og ud af bagsædet.
Førerpladsen får digital instrumentering i et syv-tommer stort display og en infotainmentskærm på 10 tommer i midterkonsollen. På den måde rykker Twingo ind i elbil-alderen. Til gengæld er der noget retro over de store drejeknapper til klimaanlægget, der også skal gøre det nemt og intuitivt at regulere temperaturen.
Vi bemærker, at der også er en del fysiske knapper i rattet – formentlig til radioen og muligvis også til en eventuel fartpilot.
Renault lægger vægt på, at den elektriske Twingo skal være praktisk og nem at bruge lige som sin ikoniske forgænger. Derfor er der masser af åbne aflæggerum til alt fra bøger og solbriller. Mere værdifulde ting kan gemmes væk under forsæderne.
Danmarks billigste elbil
Renault nøjes med at vise de nye designdetaljer på Twingo E-Tech i Bruxelles, mens der ikke er nyt om bilens teknik.
Alt andet lige er komponenter som batteri og elmotor blevet både billigere og bedre siden Renault første gang viste bilen i 2024. Det kan også komme Twingo til gode. Renault har tidligere lovet, at den kompakte Twingo skal blive rekord-effektiv og i stand til at køre 10 km pr. kWh. Med et batteri på 40 kWh giver det en rækkevidde på 400 km, hvilket vil gøre Twingo E-Tech til mere end blot en chic bybil.
Renault lover også lav pris. Tidligere har fabrikken talt om 20.000 euro, hvilket kan oversættes til 150.000 danske kroner. Med tanke på, at Renault kan sælge den større Renault 5 Electric fra 185.000 kr. med tilsvarende 40 kWh batteri lyder det fortsat realistisk. Holder prognosen, kan Twingo E-Tech blive Danmark billigste elbil.
Er Renaults elbiler udviklet i samarbejde med Nissan – eller er det solo Renault?
Renault Megane E-Tech og Scenic E-Tech står på den såkaldte CMF-EV platform – fornylig omdøbt til AmpR Medium – som også benyttes af Nissan Ariya. Så der er fortsat en eller anden form for samarbejde mellem Renault og Nissan, selv om Renault har solgt ud af af sine Nissan-aktier, og Nissan i stedet er på vej ind i en fusion med Honda. Hvem der har udviklet hvad på platformen, ved vi ikke – vores vurdering er dog, at Renault har været den ledende kraft i samarbejdet. Nissan er i øvrigt på vej med en elektrisk Micra baseret på nøjagtig samme teknik som Renault 5 E-Tech: https://hvilkenbil.dk/den-elektriske-nissan-micra-lader-vente-paa-sig/ Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.
Mange tak for det fine svar👌
Selv tak 🙂