Ford opgiver Golf-konkurrenten Focus i 2025. Focus-fabrikken i tyske Saarlouis bliver måske bliver solgt til kinesisk producent af elbiler.
Bilkøbernes umættelige appetit på høje SUV-modeller og nu omstillingen til elbiler koster den ene ikoniske bilmodel efter den anden livet. Få steder svinges ’øksen’ så flittigt som hos den amerikanske bilgigant Ford: I november kom det frem, at Ford dropper den ellers populære og anerkendte super-mini Fiesta til sommer. Næste model på huggeblokken bliver dens storebror, Golf-konkurrenten Focus. Det skriver det altid troværdige branchemagasin Automotive News Europe.
Nostalgikere og Focus-fans har dog lidt tid at løbe på. Sidste Focus triller af samlebåndet på fabrikken i den tyske by Saarlouis i 2025. Der kommer ingen afløser, for selve fabrikken lukker og slukker også med den sidste Focus. Med mindre Ford lykkes med at sælge faciliteterne. Flere bilproducenter byder angiveligt på fabrikken, deriblandt den kinesiske elbilgigant BYD, skriver Automotive News.
Brug for at spare og tjene penge
Kinesernes interesse for den snart forhenværende Ford-fabrik fortæller meget godt historien om, hvorfor en tidligere bestseller som Ford Focus er på vej på bilkirkegården. Det handler om den grønne omstilling: Fremtiden tilhører elbilerne og fremtiden er tættere på, end mange af os tror. I 2023 – det er om syv år – vil Ford udelukkende sælge elbiler i Europa. Omstillingen til elbiler koster enorme summer, men Ford tjener næsten ingenting på at sælge kompakte, traditionelle biler som Fiesta og Focus.
Ford har med andre ord brug for at fokusere på modeller, der tjener penge som Mustang, SUVere, pick-up’en F-150 og elbiler, som stadig flere kunder efterspørger. Samtidig skal udgifterne holdes nede – hvilket er forklaringen på, at Ford forlader sin tyske fabrik i Saarlouis. I stedet vil man producere elbiler i spanske Valencia, hvor arbejdslønnen er lavere.
Snart slut med S-Max
Afskeden med Fiesta næste år og derefter Focus i 2025 betyder, at Ford snart kun sælger to almindelige personbiler med forbrændingsmotor eller hybridteknik i Danmark, nemlig Puma og Kuga. Hertil kommer MPV’en S-Max, der går ud af produktion i april. Tidligere har Ford droppet kendte modeller som Mondeo, C-Max og Grand C-Max.
I USA er Ford gået endnu mere radikalt til værks. Den eneste model i programmet, der ikke er en pick-up, SUV eller elbil, er sportsvognen Mustang.