Ford har tabt 2,5 mia. dollars på elbiler i 2024. Nu vil mærket satse på at lave små og billige elbiler, som kunderne har råd til.
Ford skifter elbil-strategi. Efter at have satset på store og dyre elbiler som Mustang Mach-e og den elektriske udgave af USA’s mest solgte bil, pick-up’en F-150 Lightning, vil Ford fremover fokusere på at lave mindre og især billigere elbiler. Det fortalte Ford-boss Jim Farley i forbindelse med offentliggørelsen af mærkets kvartalsregnskab torsdag.
Regnskabet fortæller hvorfor. Fords elbil-division tabte 1,1 mia. dollars i andet kvartal. I første kvartal var tabet 1,4 mia. dollars. Indtil videre har Ford altså tabt 2,5 mia. dollars (knapt 19 mia. danske kroner) på at lave elbiler i 2024.
Elektrisk pick-up flopper
Ford er ikke lykkedes med sin satsning på en elektrisk udgave af den ellers populære F-150 pick-up. Oprindeligt var planen sidste år at fremstille 150.000 F-150 Lightning, som den elektriske udgave meget passende hedder. Ford endte med at sælge 24.000 styk i 2023. Til sammenligning købte amerikanerne 750.000 af Fords fossildrevne pick-up’er.
Jim Farley erkender, at Ford har forregnet sig. Gennem de senere år har mærket i stigende grad satset på at sælge store og dyre SUV’er og pick-up’er. Personbiler som Mondeo, C-Max og S-Max er allerede pensioneret, og næste år er det farvel til engang populære kompakt-modeller som Fiesta og Focus. Ford har simpelthen tjent flere penge ved at satse på større og dyrere modeller.
Under 30.000 dollars
Men tiden og lovgivningen kræver elektriske biler, der reducerer bilernes CO2-udslip. Udfordringen er, at man åbenbart ikke kan nøjes med at lave elektriske udgaver af en ellers sikker bestseller som F-150.
”Det er det stik modsatte for elbiler. Jo større bil, desto større batteri og derfor større pres på indtjeningen, fordi kunderne ikke vil betale ekstra for de større batterier,” forklarede Jim Farley til investorerne i forbindelse med kvartalsregnskabet.
Uden at gå i detaljer afslørede Jim Farley, at Ford nu kommer til at satse meget mere på at udvikle mindre og billigere elbiler til ”mindre end 40.000 dollars (270.000 danske kr.) og endda under 30.000 dollars (godt 200.000 danske kr.)” Altså væsentligt billigere end de næsten 70.000 dollars, som en elektrisk F-150 Lightning koster.
Farley beskrev også, hvordan elbiler sagtens kan være kompakte, uden at det går ud over pladsen, fordi batteri og elmotorer fylder mindre end en forbrændingsmotor og brændstoftank.
Et andet budskab er, at Ford fastholder sin overordnede satsning på elbiler – ikke mindst for at klare konkurrencen med Kina. Fornylig var Jim Farley ude i et varmt forsvar for elbiler, og har siden opfordret alle sine medarbejdere til at vælge elektrisk, næste gang de skal have ny bil.
USA’s nummer to på elbiler
Ford har tidligere afsløret, at man har nedsat et såkaldt ’stinkdyrsteam’, der får lov til at gå utraditionelt til værks med udviklingen af de nye og billigere elbiler. Jim Farley afslører, at en måde at gøre elbilerne billigere på, er øget samarbejde med andre partnere. Ford køber i forvejen VWs MEB elbil-platform til mærkets helt nye Explorer og Capri elbiler.
Der er dog også elektriske opmuntringer i Fords kvartalsregnskab. Dels falder underskuddet i elbilafdelingen efter en periode med store investeringer, dels er Ford nu det amerikanske mærke, der sælger flest elbiler – kun overgået af Tesla.
Sammenlagt var regnskabet for 2. kvartal også fornuftigt. I alt havde Ford indtægter for 47,8 mia. dollars (325 mia. danske kr.), hvilket var seks pct. mere end analytikerne havde forventet. Og trods tabet på elbilerne kom Ford ud af 2. kvartal med et overskud på 1,8 mia. dollars – mere end 12 mia. danske kr.