Lav efterspørgsel får Ford til at skrue ned for produktionen af de to nye elbiler Explorer og Capri, blot få måneder efter lanceringen.
I juni begyndte produktionen af Fords nye elbil Explorer. To måneder senere, i september, begyndte de første eksemplarer af søsterbilen Capri ligeledes at trille af samlebåndet på fabrikken i Köln. En fabrik, som Ford har brugt 15 milliarder kroner på at omstille til produktion af elbiler i stedet for den tidligere bestseller, minien Fiesta.
Nu, blot få måneder efter lanceringen af Fords to nye elbiler, er Ford tvunget til at skrue ned for produktionen. Medarbejderne skal fremover skifte mellem en uges arbejde og en uges fri. Foreløbig frem til juleferien. Efterspørgslen på Explorer og Capri er simpelthen så lav, at det ikke giver mening at køre fuld produktion på fabrikken i Köln.
Forværret marked for elbiler
Det er den tyske regionalavis Kölner Stadt-Anzeiger, der har talt med en unavngiven talsmand for Ford-fabrikken. Ifølge talsmanden skyldes den reducerede produktion “de hurtigt forværrede markedsforhold for elbiler.”
Situationen er alvorlig for Ford, der har satset stort på elbiler som Explorer og Capri til det europæiske marked. For at skaffe plads til nye elbiler på samlebåndene indstillede Ford den europæiske produktion af førnævnte Fiesta i sommeren 2023. Den store Mondeo blev pensioneret i 2022, det samme skete året efter for MPVerne S-Max og Galaxy, og næste år er det slut med en anden populær Ford-model, Focus.
Taber markedsandele
Ifølge tal fra ACEA, de europæiske bilproducenters interesseorganisation, faldt Fords markedsandel i EU fra 4,1 til 3,3 pct. i årets første ni måneder. Salget af Fords personbiler faldt til 326.975 biler – en nedgang på 18 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.
Ifølge branchemagasinet Automotive News Europe er der endda udsigt til yderligere nedskæringer i produktionen på Fords elbil-fabrik i Köln i begyndelsen af 2025.
Det er med andre ord rigtigt dårlige nyheder for Ford og mærkets satsning på elbiler.
Situationen er dog værst på det tyske hjemmemarked, hvor elbilsalget har mistet momentum siden Tyskland pludselig stoppede tilskuddet til elbiler i slutningen af 2023.
Succes i Danmark
På andre markeder ser det bedre ud. Ikke mindst i Danmark, hvor elbiler nu udgør mere end halvdelen af bilsalget.
Her er Ford Explorer kommet godt fra land. I oktober var Explorer den næstmest solgte bil i Danmark, kun overgået af en anden elbil, Skoda Enyaq. Oktober var i det hele taget en god måned for Explorer, der også blev nomineret til finalen om at blive Årets Bil i Danmark.
Om det lykkes Explorer at gå hele vejen og vinde titlen og dermed lidt opmuntring til fabrikken i Tyskland, afgøres den 26. november.
En anden spændende udvikling, som man bør holde øje med, er priserne på Ford Explorer og Capri. Konkurrencen blandt elbiler er i forvejen knivskarp, og der er før set eksempler på, at manglende efterspørgsel på bestemte bilmodeller andre steder i Europa, kan resultere i prisfald på det danske marked.
Senest har Renault sænket priserne på den næsten nye Megane Electric efter at nye konkurrenter som Kia EV3 og Skoda Karoq er lanceret til lavere priser.