Renault er i fuld gang med de sidste test af Megane E-Tech Electric. Den franske elbil bliver en seriøs konkurrent til VW ID.3.
I efteråret hed den Megane eVision, men nu har den officielt fået det navn, som man forventede: Renault Megane E-Tech Electric.
Den har i første omgang en 160 kW-motor (svarer til 217 hk) og et 60 kWh-batteri. Rækkevidden er 450 kilometer efter WLTP-normen.
Bilen står på Renault-Nissan-Mitsubishi-platformen med navnet CMF-EV. Megane E-Tech Electric er nært beslægtet med Nissan Ariya, der i øvrigt er forsinket til begyndelsen af 2022 på grund af problemer med at levere de såkaldte halvledere til elektronikken.
Den fransk-japanske fællesplatform vil kunne anvendes til yderligere to batteripakker, 40 og 87 kWh, og det er indtil videre oplyst, at japaneren også kommer med de to batteristørrelser. Derfor må det formodes, at det samme er planen med Megane E-Tech Electric.
For 60 kWh-batteripakken oplyses det, at dens maksimale DC-ladeeffekt er 130 kW, hvilket betyder, at det tager mindre end 30 minutter at oplade den fra fem til 80 procent.
Renault Megane E-Tech Electric bliver en direkte konkurrent til VW ID.3, der med 58 kW-batteri har en WLTP-rækkevidde på 422 kilometer og kan lynlade med 100 kW. VW ID.3 med den størrelse batteri koster i øjeblikket fra 290.000 kroner.
I efteråret, da Megane E-Tech Electric hed eVision, blev det oplyst, at kampvægten er 1.605 kilo, hvilket i så fald er knap 150 kilo mindre end VW ID.3. Megane skulle være 421 centimeter lang (ID.3 er 436 cm) og akselafstanden 270 cm (ID.3’s er 277 cm).
Fra personbil til fætter Højben
Som billederne afslører, har den nye udgave af Megane forvandlet sig fra en personbil til en crossover: En højbenet blanding af den 5-dørs hatchback og stationcaren, en type bil, som en stor gruppe købere efterspørger. Hvilket i disse meget klimabevidste tider ret beset er ulogisk, da en højbenet crossover er mindre miljøvenlig end en lavere personbil, idet den skal bruge mere energi til at flytte luft.
Men sådan fungerer markedsmekanismerne – hvad køberne foretrækker, leverer producenterne.
Den elektriske Megane vil over sommeren blive grundigt testet i Frankrig, indtil videre iført maskering som på billederne. Inden efteråret skal finpudsningen være afsluttet, og produktionen kan begynde.
Renault-importøren forventer, at de første biler rammer den danske asfalt i marts 2022. Priser og yderligere specifikationer kan endnu ikke oplyses.
Den danske importør oplyser, at den nuværende Megane-personbil vil være hos os lidt endnu. Hatchbacken dog kun som plug-in-hybrid og stationcaren, Sports Tourer, “vil sandsynligvis stadig kunne fås med benzinmotor i 2022”.
Store elektriske erfaringer
Til sidst et par ord om Renaults elektriske erfaringer, der er ganske betragtelige: I 2011 trillede den første Zoe ud, og partneren Nissan introducerede sin første Leaf i 2010.
Udover Zoe og Kangoo producerer Renault i øjeblikket også en elektrisk Twingo – og den lille, kabinescooter-lignende Twizy, der ikke er relevant for Danmark – men Twingo har endnu ikke fundet vej til Danmark.
Det kan skyldes, at Renault-datterselskabet i Rumænien, Dacia, er på trapperne med deres lille elektriske Spring, der potentielt kan fjerne grundlaget for Twingo-salget. Til 130.000 kroner bliver Spring markedets suverænt billigste elbil. Rækkevidden er efter WLTP-normen 230 kilometer, og interesserede kan bestille den nu med forventet levering til oktober.