BILTEST: VW satser på moderne betjening og finpudsede forbrændingsmotorer i Golf 8. Men denne gang dufter klasseduksen også af sparetider…
Hvilken bil?
Navnet Golf 8 siger det med nøgtern tysk præcision: Volkswagen er nået til ottende generation af klasseduksen og stilikonet Golf, der nærmest har patent på at være Europas mest solgte bil. Trods det nye nummer er der ret beset tale om en grundig modernisering af forgængeren. Platformen er den samme, og det gælder også for de fleste af motorerne, der dog har fået et skud strøm i form af 48-volts elanlæg. Det giver mulighed for såkaldt mild-hybrid teknik, der reducerer forbruget. Betjeningen er dog den helt store nyhed i Golf. De klassiske knapper er væk og afløst af digital instrumentering og infotainmentskærm med delvis stemmestyring. Her tester vi næstbilligste Golf 8 med Life-udstyr, firecylindret turbobenzinmotor med 130 hk og manuelt gear til 279.000 kr.
Vidste du at?
Golf 8 er skabt i en usædvanlig udfordrende tid for Volkswagen-koncernen. På den ene side bærer VW rundt på et åg fra dieselskandalen i 2015, der har kostet mere end 200 milliarder kr. På den anden side har samme skandale fået VW til at storsatse på en omstilling til elbiler. En ambitiøs plan som det også vil koste mange milliarder at gennemføre.
VW er med andre ord pisket til at finde penge. Det mærkes på Golf 8, der har været udsat for det, man i industrien kalder for ’cost-out’. Altså en øvelse i at gøre et produkt billigere at fremstille, uden at kunderne lægger mærke til det.
Synlige resultater i Golf 8 er flere hårde plastmaterialer i kabinen, et farvel til knæairbag og så er gasstøddæmperen, der selv holder motorhjelmen oppe, er afløst af en simpel, håndbetjent stang.
Hvordan er førerpladsen?
Mens det udvendige design på klassisk Golf-manér er forsigtig evolution, er førerpladsen i Golf 8 en ægte revolution med digitale instrumenter og en 10-tommers infoskærm. Der er kun enkelte ’touchpads’ til f.eks. lys og lydstyrke – alle traditionelle greb og knapper er væk. Til gengæld kan du ringe op og skifte radiostation med stemmekommandoer. Skærmene står skarpt og giver Golf 8 et moderne udtryk. Men betjeningen halter. Det er tydeligt, at VW ikke har samme erfaring med digital betjening som en pioner som Tesla. Skærmmenuerne savner logik og de felter, man stryger en finger over for at skrue op og ned for varme eller lyd, fungerer ikke optimalt. Slet ikke under kørsel. Kald mig bare gammel og sur, men jeg sad flere gange og savnede betjeningen i den ’gamle’ Golf 7. Heldigvis er der ikke ændret på selve ergonomien – du sidder fortsat glimrende bag rattet.
Hvordan opleves kabinen?
Fraværet af knapper giver kabinen et enkelt og ryddeligt look. Men også en fersk stemning. Og så er der tydeligvis sparet nogle eurocent hist og her: Der er flere steder med hård plastik på f.eks. dørsiderne end tidligere, og midterkonsollen nærmer sig det rustikke. Ud over gearstangen er her bare et stort opbevaringsrum samt en kombination af endnu et opbevaringsrum og justerbar kopholder. Hvad angår finish kan Golf ikke længere følge med konkurrenter som Peugeot og Mazda. Det er overraskende, og det skal blive spændende at se, om det kun skuffer feinschmeckere eller også de mainstream-kunder, som Golf har mange af.
Er sikkerheden i orden?
Absolut. Golf 8 får ikke alene alle fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten men også en meget fin totalbedømmelse på 95 procent. Grundlæggende er bilen solid og yder fornem beskyttelse ved alle typer af sammenstød. Dog belastes bagsædepassagerer lidt ekstra i testen, hvor hele bilens front rammer en fast barriere. Omvendt består Golf 8 den ofte vanskelige pæletest til topkarakter. Også de aktive sikkerhedssystemer fungerer godt. Den automatiske nødbremse, der også registrerer cyklister og fodgængere, når at bremse bilen helt ned i alle test-scenarier. Godt gået af Golf, og så lever vi med, at knæairbaggen til føreren er sparet væk. Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
VW har tydeligvis justeret køreegenskaberne mod det mere sportslige. Affjedring og især styring opleves strammere og gør det lidt sjovere at køre Golf.
Heldigvis er den hårfine balance mellem sport og komfort bevaret. Få biler kører så ubesværet, let og sikkert som Golf. Kodeordet er harmoni. En konkurrent som Ford Focus kører endnu skarpere, men Golf 8 rammer i særklasse det berømte gyldne kompromis. Selv dyrere biler som BMW 1-serie og Mercedes A-klasse kan lære noget her. Derfor er det ekstra ærgerligt, at man mærker VW’s spare-iver: Her på lyddæmpning – der er simpelthen mere hjulstøj i Golf 8 end i Golf 7. Og rammer du skarpe ujævnheder er Golf 8 også mere tilbøjelig til at kvittere med knirke- og raslelyde i kabinen.
Hvordan er motoren?
Vi har tidligere kritiseret 130 hestes udgaven af VW’s 1,5 liters EVO-motor for at være træg og uden overskud. Sådan er det ikke længere. Nu tager motoren gerne omdrejninger og leverer de kræfter til overhalinger, som vi savnede før. Samtidig nåede vi uden problemer de lovede 18,5 km/l i snitforbrug. Respekt! Det er et særdeles godt resultat, der nærmest gør dieseludgaven overflødig. Vi har også testkørt den store udgave med 150 hk og 7-trins DSG-automatgear. Kombinationen spiller fint sammen og man mærker især de ekstra 50 Nm fra den kraftigere motor. Begge varianter kobler to cylindre fra for at spare benzin, når du cruiser, men det manuelle gear presser flest kilometer ud af dråberne. Da det samtidig skifter let og præcist, er vi fristet til at skifte selv og spare de 25.000 kr. til DSG-gearet.
Passer prisen?
Ja faktisk, for VW frådser nærmest med udstyret i Golf 8. Digital instrumentering med navigation, p-hjælp for og bag, adaptiv fartpilot, klimaanlæg med tre zoner, alufælge og et lækkert læderrat er ikke hverdagskost i klassen – men hører alt sammen med i Life-udgaven. Og selv om vi brokker os over spare-tendenser og en betjening, der trænger til noget finpudsning, er Golf 8 bare en ualmindelig harmonisk bil. Set i det lys virker 279.000 kr. fair. Også fordi Golf sædvanligvis har et af klassens mindste værditab.
Er der alternativer?
Konkurrencen er hård i den lille mellemklasse, og disse tre biler presser selv en klasseduks som Golf: Ford Focus 1,5 Titanium med 150 hk og businesspakke til 270.000 kr. er billigere, sjovere at køre og endda en anelse mere gæstfri på bagsædet. Focus halter kun lidt på finishen. Mazda 3 Sky med 150 hk og en lang udstyrsliste til 275.000 kr. slår omvendt Golf på finish og er et spændende og velkørende alternativ. Akilleshælen er et beskedent bagsæde, der gør den ellers lækre 3’er uegnet som familiebil. Så er der mere snusfornuft i Kia Ceed Comfort med 140 hk til 250.000 kr. inkl. hele syv års garanti. Golf er dog mere rummelig og generelt en mere finpudset køreoplevelse. Dermed bliver de kommende udgaver af de teknisk identiske søsterbiler Skoda Octavia og Seat Leon i virkeligheden Golf 8’s største rivaler.
Konklusion:
For: Gennemført harmonisk køreoplevelse, meget udstyr.
Imod: Besværlig betjening, pletvis mærkbar spare-iver.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: VW Golf 1,5 Life
Vejl. pris, inkl. lev.: 279.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 18,5 km/l
Forbrug i test: 18,5 km/l
Længde/bredde/højde: 428/179/149 cm
Bagagerum (min/max): 381/1.237 liter
Vægt: 1.252 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbobenzin med cylinderfrakobling
Effekt: 130 hk/200 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek
Topfart: 214 km/t
Særligt standardudstyr (Life):
3-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås med nøglefri start, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbar førerplads, digital instrumentering, 10” infotainmentskærm med navigation, Apple Carplay og Android Auto, DAB-radio, automatisk nødbremse, multikollisionsbremse, PreCrash, adaptiv fartpilot, 16” alufælge, læderrat med betjening af radio, kørecomputer, sædevarme for, induktiv opladning af mobiltelefon, splitbagsæde, LED-lygter for og bag, fjernlysassistent, ambientebelysning, elektronisk differentialespærring, p-sensor for og bag.
Metallak: 8.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Ekstraudstyr:
Blindvinkelassistent: 9.000 kr., LED-matrix forlygter: 25.000 kr., sportkomfortsæder med eljusterbart førersæde: 12.000 kr., adaptiv undervogn: 13.000 kr.
Prøvede den nye Seat Leon 2020 i dag med samme 1.5L eTSI, som jeg prøvede i Golfen og ville helt sikkert hellere have Leonen end Golfen, selvom jeg altid har være VW mand. Seaten er meget lækrere og kørte bare bedre.