Fremtidens bilsalg bliver både mere online og mere lokalt

bilsalg

Bilsalg: Måden vi køber biler på, er under forandring. Nye bilmærker sælger online og traditionsmærker reducerer antallet af forhandlere.

Syv tryk med pegefingeren. Så let er det at købe Danmarks mest solgte bil med smartphonen hjemme i sofaen.

Stadig flere danskere køber bil online. Med omstillingen til elbiler ser vi nemlig også store forandringer i den måde, som vi handler bil på. Og skal vi tro eksperterne, er forandringerne kun lige begyndt.

Men tilbage til bestselleren i indledningen. Danmarks mest solgte bil er Tesla Model Y, og Tesla er det oplagte eksempel på de nye tendenser, der præger bilmarkedet. Det er der flere forklaringer på, siger René Tønder, adm. direktør i AutoInc, der tilbyder strategisk rådgivning af bilbranchen.

”Vi er midt i nogle nærmest tektoniske forandringer, hvor de helt store jordplader bevæger sig under bilindustrien. Årsagen er skiftet til elbiler. De er væsentligt simplere at fremstille end de biler med forbrændingsmotor, som vi har kørt i de sidste 100 år. Elbiler gør det muligt for nye spillere at komme ind på markedet med nye produkter – og nye måder at sælge dem på,” forklarer han.

bilsalg
Skiftet til elbiler medfører også store ændringer i måden, som vi køber bil på, forklarer rådgiver Rene Tønder.

Tesla er en sådan ’start-up’, der er begyndt på et hvidt stykke papir og har gentænkt alle led i bilproduktion – fra selve bilen over fremstilling til bilsalg.

Silicon Valley møder Detroit

”Tesla forener Silicon Valley med Detroit – IT med traditionel masseproduktion – og er lykkedes med det. I processen springer de forhandlerleddet over og får os i stedet til at handle bil på vores smartphone eller pc. Det giver dem en kæmpe fordel, fordi den logistik der ligger omkring hele forhandlerleddet udgør op til en fjerdedel af prisen på en bil. Det er derfor, at Tesla kan skrue voldsomt ned for priserne, som de gjorde i begyndelsen af 2023 og øge salget markant, mens de alligevel tjener mere end konkurrenterne,” uddyber René Tønder.

Ikke overraskende forsøger konkurrenterne at gøre det samme som Tesla. Især nye kinesiske mærker som Polestar, Nio og Xpeng satser på onlinehandel.

”Men det har vist sig at være svært. Modsat Tesla har de nye kinesere ikke oparbejdet et stærkt brand – vi kender dem ikke rigtig. Derfor ser vi også et mærke som Xpeng nu allierer sig med en stor dansk forhandler som Ejner Hessel, mens Kinas største bilproducent BYD sælges gennem Nic. Christiansen Gruppen.”

Producenter overtager bilsalg

De europæiske traditionsmærker forsøger også at forny måden at sælge biler på. For eksempel har Stellantis koncernen, der tæller mærker som Citroën, Fiat, Opel og Peugeot, opsagt alle forhandlere. Fra maj 2024 overgår Stellantis i stedet til en agent-model, hvor forhandlerne ikke længere bestemmer, hvilke modeller de vil sælge og til hvilke priser, men i praksis fungerer som bilsælgere for Stellantis. En løsning René Tønder ser en smule skeptisk på:

”Stellantis får mere kontrol over salget, men afkobler til gengæld den lokale forhandler fra processen. De kan miste noget vigtig feedback fra kunderne. Der er talrige eksempler på, at bilproducenterne faktisk tjener færre penge, når de selv står for salget,” lyder vurderingen.

bilsalg
I 2024 begynder Hyundai som det første bilmærke at sælge biler via verdens største netforretning Amazon.

Andre prøver at møde nye kunder, hvor de er – og det er ikke nødvendigvis ude i såkaldte bilbyer i forblæste industriområder søndag eftermiddag. For eksempel har VW åbnet et City Studio (topbillede) i Industriens Hus ved Rådhuspladsen i København. Andre laver ’pop-up’ forretninger i midlertidigt tomme strøgbutikker eller i forbindelse med store kultur- og sports-events. På den måde forsøger bilmærkerne at ramme forbrugerne helt lokalt.

Spørgsmålet er, hvad de ’tektoniske bevægelser’ i bilindustrien betyder for bilkøberne – og hvordan de skal forholde sig til dem?

Mindre risiko med leasing

”Som bilkøber er det afgørende, at du får den rigtige bil til en god pris. Og her kan du bruge det bedste fra den gamle og nye verden, fra den traditionelle forhandler og de nye muligheder online,” siger René Tønder. Han har disse råd, hvis du er i markedet for en ny bil:

En ny bil er en stor investering – og der er stor forskel på, hvordan vi oplever de forskellige modeller. Derfor har vi stadig brug for at se, røre og prøvekøre biler, inden vi bestemmer os. Det kan ikke klares på en nok så lækker hjemmeside.

Polestar er et af de nye mærker, der satser på onlinesalg – men har dog også 7 fysiske lokationer i Danmark.

Elbiler kommer til at dominere fremtidens bilsalg. Men teknologien er ny, og udviklingen går stærkt. Det gælder især batterierne. Derfor kan man overveje at lease sin nye elbil, så man om fem år ikke står med et stort værditab pga. forældet batteriteknologi.

Det myldrer frem med kinesiske bilmærker. Men vi kender dem ikke rigtigt – slet ikke værditabet – og der kan opstå problemer, hvis spændingerne mellem Kina og Vesten øges. Men det kan du være ligeglad med, hvis du ikke køber, men leaser din kinesiske bil.

Når flere bilmærker sælger online, reducerer antallet af forhandlere og gør nogle af dem til salgsagenter, bliver det sværere at forhandle pris hos den lokale forhandler. Til gengæld kan du bedre end nogensinde tjekke priser, tilbud og lagermodeller online – så sørg for at have researchen i orden, når du køber bil.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here