Hvilkenbil’s redaktør Jens Velling blogger om tekniske landvindinger i moderne biler. De fleste er gode, men en enkelt burde nærmest forbydes…
Udvikling er – for det meste – godt. Også i bilernes verden, hvor sikkerhed, komfort og økonomi konstant forbedres. Samtidig bliver bilerne endda billigere – det er faktisk en ægte win-win situation for bilisterne.
Men der er svipsere. Ja, jeg fristes til at skærpe tonen og tale om en svipser i ental. Jeg tænker selvfølgelig på den elektriske p-bremse, der kandiderer til titlen som bilindustriens dårligste idé siden grimme stænklapper, hvide baglygter og det trinløse automatgear.
Den elektriske p-bremse er bilernes svar på mælkekartonen med skruelåg: Et enkelt, solidt, gennemprøvet og velfungerende koncept, der pludselig fordyres, kompliceres og gøres mere sårbart uden anden grund, at så er der noget nyt at markedsføre.
Mælkekartonen med sin indbyggede foldelukning er genial i al sin enkelhed. Med indførslen af det lille, komplet unødvendige plasticlåg er mælken sværere at åbne for børn og gamle, emballagen er dyrere og miljøpåvirkningen langt større, når man ikke kun smider pap, men nu også plastic i skraldespanden, efter mælken er drukket.
På samme måde er bilindustrien godt i gang med at overkomplicere noget så simpelt og velfungerende som en håndbremse. Jeg mener, enhver bedstemor kan finde ud af at hive i det velplacerede håndtag mellem forsæderne, der sådan set kun består af en wire og fjeder, der blot skal have lidt smørelse en gang imellem. Håndbremsen er solid, den er let at dosere, den giver føling med bremserne, så du kan bruge den som ‘launch control’op ad stejle stigninger og – nå ja – til en bogstavelig talt snæver vending, når der er is og sne på vejen.
What’s not to like?, som de spørger i bilernes eget land.
Jeg knuselsker håndbremsen, noget af det sidste grovmekanik i vores små rumfærger af computerkontrollerede moderne biler anno 2014.
Elektriske p-bremser, derimod… Had er et stærkt ord, men udtryk som ‘dum, uforståelig og overkompliceret’ har jeg svært ved at styre uden om.
For det første glemmer jeg altid, om man ‘trækker’ en elektrisk p-bremse ved at trykke på knappen eller hive i den. Det bliver ikke bedre af, at elmotoren altid reagerer så langsomt, at jeg når at trykke eller hive 2-3 gange i knappen før der sker noget. Når indgrebet endelig er lykkedes, og jeg skal ‘slippe’ håndbremsen igen, har jeg naturligvis atter glemt, om der skal trykkes eller hives i den forbandede knap.
Det er til at blive idiot af. Og ja, måske er jeg faktisk småt begavet, fordi jeg ikke kan finde ud af at betjene en elektrisk p-bremse. Men så gælder det sjovt nok hele min omgangskreds, for jeg har endnu ikke mødt en person, der på stående fod kan fortælle, om der skal trykkes eller hives i den elektriske bandit – endsige har noget godt at sige om systemet.
Og hvad sker der forresten, hvis strømmen går? Godt gættet Sherlock – du kan ikke skubbe bilen en meter. Eller når du gerne vil lægge elegant fra land op ad en stejl bakke? Kan ikke lade sig gøre mester – med mindre el-bremsen er den ekstra dyre løsning med indbygget hill holder… Og når der går noget galt med skidtet? Tjaeh, prøv at gætte, hvad der er billigst at reparere: En el-motor med tilhørende elektronik eller et håndtag med en wire og en fjeder..?
Ja, jeg ved godt at den elektriske p-bremse giver plads til en ekstra kopholder. Men hey – den kan I beholde, jeg foretrækker at have føling med køretøjet og ikke kaffen, når jeg kører bil. Så her er dagens skarpe advarsel til bilindustrien: Jeg køber aldrig en bil med elektrisk p-bremse – og jeg kaster masser af gaderespekt efter BMW for at være blandt de få bilmærker, der stædigt holder dette nymodens unødvendige pjat ude af selv kostbare modeller.
PS Tyske AutoBild kører pt. en underskriftsindsamling mod elektriske p-bremser. Læs med og stem her.
Jeg er rigtig glad for min automatiske håndbremse i vores Renault Grand Scenic, jeg har nu heller ikke oplevet problemer med den, men den er genial og fungerer godt, især den før faceliftet som slap bremsen automatisk både når man skulle køre og når man slukkede bilen. Det blev lavet om efter faceliftet til kun at slippe, når man kørte, men det er sådan set fint nok.
Jeg har en handicapbil – Citroen Berlingo – monteret med drejesæde således at der ikke er plads til manuel håndbremse. Jeg er rigtig godt tilfreds med den eftermonterede, elektrisk betjente håndbremse.
Har en Toyota Avensis 2015 m. aut p-bremse. Den er simpelthen den mest livsfarlige indretning der er fundet på, det er ikke et spørgsmål om den vil være skyld i dødsulykker, kun hvor mange. Systemet burde forbydes. Jeg tror de fleste har været ude for at gå i stå i et kryds, med dette system varer det 10-15 sek før man kan komme væk. Man går i stå – så skal bremsen lige trække inden man kan starte motoren og så skal man lige give vente på den slipper igen. Imens kan man så sidde og hygge sig med at kigge på den bil der kommer fra siden uden man kan gøre noget som helst for at få flyttet spanden. Dette er årsagen til at jeg betragter denne ellers dejlige bil som den værste møgspand jeg nogensinde har haft og er lykkelig for den er leased så jeg kan slippe af med den inden for længe.
Hold fodbremsen nede og hiv ud i parkeringsbremsen i 5 sek, så aktiverer den ikke automatisk mere og du har din dejlige bil tilbage 🙂
Kan den elektroniske håndbremse ikke slås fra, når man skal parkere i længere tid ?
Hej Dennis.
Jo, du kan altid undlade at aktivere den elektriske p-bremse – mere automatisk er den heller ikke. MVH Jens, hvilkenbil.dk
Dyrt bekendtskab – det koster nye skiver bag efter 2 år pga, at de ikke bliver aktiveret som førhen med manuel håndbremse. Det opdagede jeg her til syn. Svært at holde dem rene, så bliver det dårlig bremseevne.