VW viser stationcarudgaven af Golf 8. Akselafstand og totallængde vokser, så Golf Variant nu nærmer sig Skoda Octavia. Dansk premiere i begyndelsen af 2021.
VW løfter sløret for stationcarudgaven af den nye Golf 8. Og Variant, som tyskerne kalder den praktiske udgave af Golf, byder på en gedigen nyhed: Akselafstanden er øget med 66 millimeter sammenlignet med hatchback-udgaven. Det kommer både bagsædepassagererne og bagagerummet til gode. Benpladsen øges knapt fire cm, mens bagagerummet sluger hele 611 liter. Dermed følger Golf 8 Variant sine to rummelige søsterbiler Skoda Octavia og Seat Leon til dørs på plads og praktisk sans. Kun Golf 8 hatchback halter fortsat lidt bagefter.
Golf 8 Variant har i det hele taget fået vokseværk. Længden er øget til 463 cm, og dermed er den blot seks cm kortere end klassekongen Octavia Combi. Lægger du sæderne ned, kan Variant rumme 1.642 liters bagage i alt. Det er 22 liter mere end i forgængeren. Bagklappen kan fås med eldrev og sensor, så du bare skal ’swipe’ med foden under kofangeren for at få adgang til bagagerummet. En praktisk detalje, hvis man står med en indkøbspose i hver hånd, men også noget, du skal betale ekstra for.
Velkendt teknik
Teknisk er Variant magen til den fem-dørs Golf 8. Det vil sige digital instrumentering, stor infotainmentskærm og touch-knapper til bl.a. lys og varmeregulering er standard.
Under motorhjelmen finder vi en 1,5 liters såkaldt eTSI-turbobenzinmotorer med 48-volts mild hybrid teknik og syv-trins automatgear med dobbeltkobling. Denne motor fås med enten 130 og 150 hk.
Diesel bliver også en mulighed. En ny 2,0 TDI EVO-dieselmotor yder enten 115 eller 150 hk. Såkaldt twin-dosing med dobbelt AdBlue-tilsætning og hele to katalysatorer skal gøre EVO-dieselmotoren til en af verdens reneste. Og det manglede vel bare, efter at VW har gjort livet svært for sine egne TDI-motorer efter dieselskandalen i 2015.
Udsigt til to ladehybrider
Med stor sandsynlighed får Golf 8 Variant adgang til store dele af VW’s omfattende motorprogram. Derfor forventer vi også et par spændende ladehybrid-udgaver med henholdsvis 204 og 245 hk. Her er en turbobenzinmotor er koblet til en elmotor og et batteri, der kan lades op via stik og tilbyde omkring 55 kilometers kørsel på el.
Til gengæld kommer der ikke en elektrisk udgave af den nye Variant. VW satser stort på elbiler under det såkaldte ID-navn. Golf er traditionelt VW’s bedst sælgende model, men lykkes VW med sine elbiler, kan Golf 8 Variant måske blive den sidste af slagsen. I hvert fald med benzin- og dieselmotorer.
Den praktiske Golf ventes til Danmark i begyndelsen af 2021.