Priskrig har øget udvalget af elbiler med høj værdi for pengene. Hvilkenbil peger på de tre bedste elbiler og en outsider i mellemklassen.
Mere end et års heftig priskrig har vendt op og ned på markedet for elbiler. Tesla er blevet Danmarks mest solgte bilmærke og har tvunget konkurrenterne til klækkelige prisnedsættelser.
For danske bilkøbere er det gode nyheder. Udvalget af elbiler til attraktive priser har aldrig været større, og muligheden for at gøre en god handel er historisk god. Også selv om nogle maner til forsigtighed, fordi de forventer endnu yderligere prisfald.
Fakta er, at det aldrig har været billigere at købe elbil – også sammenlignet med fossilbiler. Benzin, diesel og hybrider er blevet relativt dyrere, og tager man driftsomkostningerne med i regnestykket, giver det elbilerne endnu en fordel. Er du alligevel i markedet for en ny bil, er Hvilkenbil ikke i tvivl: Køb en elbil.
Men hvilken elbil skal man vælge?
Hvilkenbils redaktion har tjekket markedet – og ikke mindst de hyppige prisnedsættelser – og vælger i en række artikler de tre bedste biler og en spændende outsider i tre bilklasser.
I udvælgelsen lægger vi især vægt på ’værdi for pengene’, funktionalitet, køreegenskaber og ikke mindst logisk betjening, der gør det nemt at skifte den velkendte fossilbil ud med en moderne elbil.
Skiftet kan godt være en udfordring, da mange elbiler groft sagt betjenes som smartphone: Meget af bilens – hos nogle mærker stort set al – betjening styres med tryk og swipes på en skærm. Det kræver tilvænning, og for nogle bilkøbere kan det være en ’dealbreaker’, der sender dig videre til et andet bilmærke.
For nylig valgte vi de bedste elbiler op til 250.000 kr. Her vælger vi de bedste køb i klassen op til 350.000 kr.
1. Tesla Model 3
Det kan godt være, at du synes, det er kedeligt med alle de Tesla Model 3 i gadebilledet. Men der er en grund til, at Model 3 er blevet vor tids elektriske folkevogn. Tesla begyndte på et blankt stykke papir da de udviklede Model 3. Ingeniørerne har simpelthen gentænkt konceptet ’bil’ og skabt en på alle måder nytænkende og fremragende elbil. Model 3 kører tilmed overraskende sportsligt og dynamisk, den er nøjsom med strømmen og adgangen til Teslas velfungerende supercharger-netværk giver en fordel på langturen.
Sidst i 2023 fik Model 3 en grundig opdatering, der forbedrede svagheder som støj og en kontant affjedring. Rækkevidden blev også forbedret, så en Standard Range kører op til 554 km på standardhjul. Det rækker til det meste, for med sit robuste LFP-batteri kan du altid lade op til 100 pct., og det sker med op til 170 kW i en lynlader.
Standard Range er også billigere at forsikre, fordi den nøjes med baghjulstræk og færre hestekræfter. Og tro os, der er rigeligt – Model 3 er stadig blandt de hurtigste ellerter på havnen.
Faktisk kan vi kun finde to reelle indvendinger mod Model 3: Vi savner en stor bagklap. Bagagerummet er stort, men åbningen beskeden. Og så går Tesla radikalt til værks med betjeningen, der styres ved hjælp af én centralt placeret skærm. Selv handskerummet åbnes ved hjælp af skærmen, og som noget nyt vælger du gear ved at swipe op eller ned samme sted. Endnu mere kontroversiel er pensioneringen af stilken til afviserblinket. I stedet trykker du med venstre tommelfinger på rattet, når du skal dreje. Nogle vænner sig hurtigt til det – andre forlader hovedrystende Teslaen.
Alene derfor er en Model 3 ikke for alle. Men kan du lide smartphone-betjeningen, er det efter Hvilkenbils mening umuligt at finde bedre elbil til prisen.
Fakta: Tesla Model 3 SR
Pris: 340.000 kr.
Batteri: 58 kWh
Rækkevidde: 554 km (std. hjul)
Motor: 208 kW (283 hk)
AC/DC ladning 11 kW/170 kW.
2. Hyundai Ioniq 5
Den store koreaner blev ikke for ingenting Årets Bil i Danmark og Årets Bil i Verden i 2022. Ioniq 5 overbeviser med masser af plads, gennemtænkte løsninger, høj komfort og moderne 800 volt-teknologi, der bl.a. gør det muligt at lynlade med op til 350 kW.
Siden lanceringen er priserne endda faldet markant flere gange. Senest i februar, så du nu kan få en veludstyret basisudgave med 168 kW (229 hk), baghjulstræk og 507 km WLTP-rækkevidde for 350.000 kr. Det er faktisk 10.000 kr. billigere end basisudgaven af Danmarks mest solgte bil, Tesla Model Y Standard Range.
Hyundai Ioniq 5 har måske nok lidt mindre udstyr og færre kræfter, men den har næsten lige så meget plads og byder på mere komfort, fin finish og ikke mindst en mere konventionel betjening, som vil tiltale mange bilkøbere. Og så gør det jo ikke noget, at Ioniq 5 skiller sig ud med sit 80’er inspirerede retro-tech design. Tjek de mange kanter og mega-pixel baglygterne. Ioniq 5 kører tilbage til fremtiden på den cool måde.
Hyundai tilbyder også tryghed i ejerskabet med fem års garanti uden kilometerbegrænsning på hele bilen og 8 år/160.000 km på batteriet.
Senere i år kommer Ioniq 5 i en opdateret udgave, der bl.a. får et lidt større batteri og den bagrudevisker, som mange har efterlyst. Priserne kendes endnu ikke, men vi tror ikke umiddelbart på yderligere prisfald i forbindelse med opdateringen. Derfor er en Ioniq 5 Long Range med Essential-udstyr til 350.000 kr. efter vores vurdering et af markedets bedste køb lige nu.
Fakta: Hyundai Ioniq 5 Essential
Pris: 350.000 kr.
Batteri: 77 kWh
Rækkevidde: 507 km
Motor: 168 kW (229 hk)
AC/DC ladning 11 kW/350 kW.
3. Cupra Born
Cupra Born er det spanske mærkes udgave af den teknisk identiske søsterbil VW ID.3. Born er bare frækkere designet og har – mere overraskende – en mere indbydende kabine.
Desuden er den 20.000 kr. billigere. Cupra har netop barberet 60.000 kr. af prisen. Særligt i Pasion-udgaven med stort batteri og lang rækkevidde bliver det til en attraktiv pakkeløsning til yderst rimelige 310.000 kr. Ikke mindst fordi Cupra Born kører glimrende med en attraktiv kombination af komfort og sport. Undervognen sluger det meste, støjen er effektivt undertrykt, og så er Born fortsat blandt de mest velkørende elbiler. Den lykkes et langt stykke af vejen med at camouflere vægten på godt to tons, virker agil og villig til at følge med ind i sving. Olé!, som spanierne siger.
Med sit kompakte hatchback-design fylder Cupra Born ikke meget i landskabet, omtrent som en Golf, men der er god plads i kabinen. Bagagerummet er reelt og rummeligt. Der mangler egentlig bare en trækkrog. Men sådan én må du desværre ikke montere på Born, og det vil være den detalje, der spolerer købelysten for en del kunder.
Men kan du leve uden mulighed for at køre med trailer eller cykelanhænger, er Cupra Born et velkørende bud på en kompakt elbil med god rækkevidde.
Fakta: Cupra Born Pasion
Pris: 310.000 kr.
Batteri: 77 kWh
Rækkevidde: 548 km
Motor: 169 kW (231 hk)
AC/DC ladning 11 kW/170 kW.
’Dark Horse’: Volvo EX30
I kategorien ’dark horse’ bevæger vi os ud på tynd is, for Volvos nyeste og hidtil billigste elbil deler vandene: Ligner den overhovedet en Volvo, kan man leve med én-skærm-a-la-Tesla-betjening, og er softwaren helt færdigudviklet?
Volvo EX30 er omgærdet af massiv interesse og et væld af spørgsmål (vi besvarer så mange som muligt i vores kommende test). Sagen er, at EX30 er den billigste Volvo overhovedet og samtidig bryder med flere Volvo-dogmer om alt fra design til betjening.
Virker det mere tiltalende end afskrækkende, kan outsideren EX30 være årets insider-tip. For her får du ultra-cool, skandinavisk minimalisme til fair priser. Vi anbefaler Long Range versionen med 65 kWh-batteri, baghjulstræk og 476 km rækkevidde. Med basisudstyret Core koster den 309.000 kr. – og kan på ingen måde kaldes skrabet. Især ikke på sikkerhedsudstyr, der er omfattende. Udgaven med det lille batteri har (for) kort rækkevidde, og topudgaven med firehjulstræk og 315 kW (428 hk) er bare for meget.
EX30s største minus er, at den trods sit praktiske SUV-design med stor bagklap har et lille bagsæde. Der er grænser for, hvor rummelig en 4,2 meter lang bil kan være, og til familien med to børn og klapvogn eller barnevogn i bagagerummet bliver EX30 udfordret.
EX30 er en bil, der skal prøves – og som de fleste hurtigt vil danne sig en stærk mening om.
Fakta: Volvo EX30 Core
Pris: 309.000 kr.
Batteri: 65 kWh
Rækkevidde: 476 km
Motor: 200 kW (272 hk)
AC/DC ladning 11 kW/153 kW.