Her er den ‘grønneste’ bil

grønneste bil

Green NCAP kårer Opel Corsa-e til den ‘grønneste’ bil i 2024. Med høj energieffektivitet belaster den klimaet mindst muligt.

Lige som Euro NCAP bedømmer crashsikkerheden i nye biler, vurderer Green NCAP, hvor meget nye biler belaster klimaet.

Den uafhængige organisation, der tæller medlemmer som ADAC – det tyske svar på FDM – og den internationale bilorganisation FIA, kårer hvert år den ’grønneste’ bil. Altså den, der belaster klima og miljø mindst muligt.

For 2024 går hæderen til en kompakt elbil, der er ganske populær i Danmark, nemlig Opel Corsa-e.

Mesterlig effektivitet

Den tyske mini er egentlig født som en almindelig benzinbil, der også fås som ren elbil. Rækkevidde og præstationer er umiddelbart gennemsnitlige. Men det lidt forsigtige design bedrager. Ifølge Green NCAP er Corsa-e en sand mester i at udnytte strømmen fra det beskedne batteri med en netto-effekt på 51 kWh optimalt.

Green NCAP har testet Opel Corsa-e i udgaven med 115 kW-motor (136 hk) ved både 9 og -7 grader og blandet kørsel, der også inkluderer motorvej.

I ni graders varme havde Corsa-e et forbrug på 6,37 km/kWh. Det svarer til en rækkevidde på 360 km, hvilket Green NCAP kalder ’imponerende’.

Ved -7 grader endte forbruget naturligvis noget lavere på 4,18 km/kWh. I betragtning af den lave temperatur kalder Green NCAP resultatet ’fremragende’.

Kold kabine

Mindre overbevisende er Opelens evne til at varme kabinen op, når det er koldt uden for. Klimaanlægget blev sat til 23 grader. Målingen begyndte ved -6 grader i kabinen. Efter fire minutter målte Green NCAP otte grader i højde med hovedstøtten og efter 10 minutter var temperaturen oppe på 16 grader.

Ifølge Green NCAP varmer andre elbiler kabinen langt hurtigere op, og det er forklaringen på, at Corsa-e må ’nøjes’ med en samlet score på 99 procent og fem ud af fem stjerner.

Energieffektiviteten – altså evnen til at omsætte strøm til km – er omvendt i absolut topklasse, godt hjulpet af en relativ lav vægt på 1.500 kg. Derfor ender Corsa-e som den ’grønneste bil i 2024’ ifølge Green NCAP.

Læs hele testen her. 

Mangler livscyklus-vurdering

Et lille men vigtigt PS til testen, som Euro NCAP retfærdigvis selv gør opmærksom på, er at vurderingen ikke indeholder en samlet livscyklus-vurdering af bilen. En såkaldt LCA – Life Cycle Assessment – bør ellers indgå i bedømmelsen, hvis man vil vurdere den reelle klimabelastning.

Endelig kan vi konstatere, at Green NCAPs billedredaktør ikke er helt skarp og har valgt et billede af den forrige generation af Opel Corsa-e. Billedet her i toppen viser den testede sjette generation af Corsa, der blev lanceret i slutningen af 2023.

Opel Corsa-e koster fra 240.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here