Her er den ID.7, danskerne vil have

id7 stationcar
ID.7 Tourer skal koste fra

Volkswagen løfter sløret for ID.7 som stationcar. Det enorme bagagerum føjer flere praktiske plusser til den ’elektriske Passat’.

605 liter sluger den elegante VW ID.7 Tourers bagagerum. Det er næsten 70 liter mere end den langstrakte, 5-dørs limousineudgave af ID.7 med den skrå coupé-bagrude.

Da Tourerens – som er ID-betegnelsen for stationcar – bagagerum samtidig er langt mere regulært i formen, er der bogstavelig talt åbnet for langt større anvendelighed ved at vente til sommer med at anskaffe sig markedets mest rummelige elektriske stationcar. Og med den popularitet, som VW Passat har haft og stadig har som stationcar, må den klare forventning være, at ID.7 Tourer bliver et langt større hit end limousinen.

Deler mål med hatchback
ID.7 Tourer er næsten fem meter lang og er et på alle måder fuldgyldigt alternativ til Passat Variant.

Volkswagen har netop offentliggjort en stribe fotos af stationcaren ledsaget af tekniske specifikationer, der ligger meget tæt på den 5-dørs. Som Tourer også deler udvendige mål med. Hvilket vil sige 496 centimeter i længden, 186 cm i bredden og 154 i højden. Afstanden mellem akslerne er mægtige 297 cm og medvirker til nærmest overdådig plads i kabinen, også på bagsædet.

I første omgang fås Tourer Pro med et 77 kWh-batteri og senere som Pro S med et lidt større på 86 kWh, der giver den en rækkevidde på op til 685 kilometer. Pro kan i DC-lader lade med 175 kW, Pro S kan lynlade med 200 kW.

I begge yder elmotoren på bagakslen 210 kW (286 hestekræfter) med et maksimalt drejningsmoment på 545 Newtonmeter.

Masser af udstyr
Stationcarens bagagerum er på 605 regulære liter. Gulvet kan sænkes en smule. Med bagsædet ryglæn lagt ned er der næsten to meter til forsæderyglænene, og rummet sluger 1.714 liter.

Et godt arsenal af sikkerhedsudstyr er standard, blandt andet adaptiv fartpilot med stop & go og motorvejsassistent, aktiv vognbaneassistent, blindvinkelovervågning, vejskiltegenkendelse, LED-lygter, et udvidet og meget velfungerende head-up-display plus park assist, 360 graders kamera og bakkamera med advarsel om trafik bag bilen. Dertil er blandt også navigationsanlæg standard, og på den 15 tommer store, krystalklare infotainmentskærm fungerer den nyeste version af Volkswagens styresystem lynhurtigt som på en moderne mobiltelefon.

Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, testede for kort tid siden den 5-dørs ID.7, der aftvang ’respekt’, og han konkluderede blandt andet, at bilen er ’kompetent og ordentlig’ og et ’gyldent kompromis, der tilbyder dig plads, udstyr, sikkerhed og allround-egenskaber for alle pengene’.

Klar til sommer
Med næsten tre meter mellem akslerne er der overdådig plads på bagsædet. Som stationcar har ID.7 også endnu mere hovedhøjde.

Prisen på ID.7 Tourer kendes endnu ikke. Den 5-dørs ID.7 Pro koster 447.000 kroner, og et gæt vil være, at fraprisen på stationcaren næppe bliver ret meget mere end 460.000 kr. Måske går det endda som med Golf, hvor stationcaren i øjeblikket er 4.400 kr. billigere end den 5-dørs. Man har lov at håbe.

ID.7 Tourer er klar hos forhandlerne til sommer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here