Her er verdens fem ’grønneste’ biler

Miljøorganisationen Green NCAP kårer fem biler med det laveste klimaaftryk i hele deres levetid – fra produktion til skrot. Alle er elbiler.

Fem biler kan kalde sig verdens ’grønneste’ biler i 2024 efter at Green NCAP har lavet en såkaldt livscyklusvurdering (LCA) af en række nye bilmodeller sidste år.

De fem vindere er alle elbiler: BYD Dolphin, Hyundai Kona Electric, Jeep Avenger, Opel Corsa-e og Tesla Model 3. set med danske briller udmærker de fem elbiler sig ved, at de alle kan købes i Danmark til priser under 300.000 kr.

Lige som Euro NCAP crashtester nye bilmodeller, vurderer Green NCAP nye bilmodellers klimabelastning. Det sker med en livscyklusvurdering, der måler den samlede belastning fra bilerne fremstilles til de er slidt ned og skrottes. Green NCAP måler altså ikke kun bilernes klimabelastning på vejen, men tager højde for de miljømæssige omkostninger ved fremstilling, energiforbrug til kørsel, vedligeholdelse og til sidst ophugning og skrotning.

Kun elbiler klarer krav

For at vinde titlen som de mindst klimabelastende biler i 2024, skulle bilerne samlede livscyklus udslip være under 100 gr. CO2 pr. km.

Green NCAP kalder disse biler for verdens ‘grønneste’ i 2024.

Kun elbiler kan klare det krav – og af de 18 elbiler Green NCAP undersøgte i 2024, kom kun de fem førnævnte biler under grænsen.

Ifølge Green NCAP viser undersøgelsen, at mindre og effektive elbiler med relativt små batterier har det mindste klimaaftryk.

Undersøgelsen afslører også, at mens elbiler hele tiden mindsker deres klimaaftryk. Det skyldes bl.a. at andelen af vedvarende energi som vind og sol hele tiden øges i den globale energiforsyning.

Batteriproduktionen forbedres også løbende med stadig lavere energiforbrug og dermed CO2-udledning.

Sidst men ikke mindst bliver moderne elbiler hele tiden mere effektive – de kører simpelthen flere km pr. kWh.

Store batterier – mindre miljøfordel

Her peger Green NCAP på en interessant detalje. Der er grænser for, hvor store elbilers batterier må være, hvis de skal have det lavest mulige klimaaftryk i bilens samlede licscyklus. Store batterier reducerer miljøgevinsten ved elbiler. Og batterierne vokser hele tiden: Sidste år var den gennemsnitlige batteristørrelse vokset til relativt store 70 kWh.

Så mange gram CO2 pr. km udleder elbiler og fossilbiler i deres levetid. BEV er batteridrevne elbiler, ICE er fossilbiler. Grafik: Green NCAP

Overordnet er elbiler dog klart mindre miljøbelastende end fossilbiler. Mens alle elbiler, som Green NCAP undersøgte i 23 og 24 havde et gennemsnitligt livscyklus-udslip af CO2 på 112,8 gr./km, var det tilsvarende tal for alle fossilbiler testet i samme periode helt oppe på 235 gr./km.

Elbiler bliver stadig grønnere

Samtidig konstaterer Green NCAP, at fossilbiler har svært ved at reducere deres nuværende CO2-udledning. Omvendt har elbiler i løbet af de seneste fire år reduceret deres gennemsnitlige CO2-udslip i bilens levetid fra 132,4 gr. CO2/km til 112,8 gr. CO2/km.

Ifølge Green NCAP tyder alt på, at elbiler fortsat bliver mere effektive, samtidig med at strømmen bliver ’grønnere’. Elbiler har med andre ord potentiale til at få en endnu større klimafordel over fossilbiler, end de har i dag.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here