Honda i god tid med ny Civic

civic

Honda er klar med 11. generation af Civic, men der går over et år, før vi ser den i Danmark. Alle versioner kommer udelukkende som hybrider.

Der er både gode og dårlige nyheder til Honda fans. Den gode er, at 11. generation af den Golf-store Civic er på vej i en helt ny udgave. Den dårlige, at mens japanere og amerikanere snart kan købe bilen, skal vi helt hen i efteråret 2022, før den nye Civic når frem til danske forhandlere.

Måske er det forklaringen på, at Honda er ret tilbageholdende med oplysninger om den kommende Civic. Mens japanere og især amerikanerne foretrækker sedan-udgaver, ligger det fast, at Europa får en klassisk, femdørs hatchback-version af Civic. Dermed holder Honda fast i den høje anvendelighed med en stor bagklap. Om vi også får det praktiske ’magic seat’ bagsæde, der vipper op som biografstole, ved vi dog endnu ikke.

civic
Særligt bagfra er det tydeligt, at der er skruet ned drengestregerne i designet.
Altid med automatgear

Til gengæld fortæller den danske importør, at der udelukkende kommer hybrid-udgaver af Civic nummer 11 til Danmark. Honda kalder teknikken for e:HEV, og vi kender den allerede fra den nye Jazz og den kommende kompakt SUV HR-V, der kommer til Danmark i løbet af efteråret.

Kort fortalt går e:HEV teknikken ud på, at køre så meget på strøm som muligt – også selv der ikke er tale om en ladehybrid, hvor batteriet kan oplades i stikkontakten. I stedet fungerer en benzinmotor hovedsagelig som en kraftig generator, der fremstiller strøm til bilens indbyggede batteri. Kun i sjældne tilfælde – som under kraftig acceleration – hjælper benzinmotoren direkte med til at drive hjulene.

Hybridteknikken betyder også, at den nye Civic altid kommer med automatgear – det er altså både slut med manuelt gear og mulighed for traditionelle benzin- eller dieselmotorer.

Ellers kan vi bare konstatere, at Honda holder fast i det grundlæggende design fra den nuværende Civic med en meget skrånende hæk og en størrelse, der placerer Civic i den lange ende af Golf-klassen. Dog er der skruet kraftigt ned for drengestregerne: Væk er den nuværende models heftige luftdiffusorer og falske luftindtag for og bag. Umiddelbart ser vi heller ikke noget til den dobbelte, centerplacerede udstødning på sportsudgaverne af den aktuelle Civic, der gjorde det umuligt at montere anhængertræk.

Også førerpladsen er mere stilren end i den nuværende Civic. Bilen her har manuelt gear – i Danmark ser vi kun hybrider med automatgear.
Feng shui-stemning bag rattet

11. generation ser ud til at blive en anderledes velopdragen type. Det gælder ikke mindst i kabinen, hvor der nærmest hersker feng shui-afslappet stemning. Bemærk en lækker detalje med ’styrepind’ til luftstrømmen fra ventilationsdyserne. Det har vi ikke set siden Saab, og kender vi Hondas ingeniører ret, har de flere af den slags detaljer klar til os i den nye Civic. Bare ærgerligt, at vi skal vente så længe på den.

Det bliver også interessant at se, om Honda kan løfte salget herhjemme: Mens Civic er en bestseller i USA og Japan og tidligere har solgt godt i Europa, lever den p.t. en stille tilværelse i Danmark: Sidste år var Civic blot den 23. mest solgte bil i sin klasse.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here