Honda ser ikke det store marked for elbiler. Den japanske bilproducent tror, at forbrugerne hellere vil købe ladehybrider, der både kører på benzin og el.
Med nytåret er der indført skrappe regler for nye bilers gennemsnitlige CO2-udledning. Fra 1. januar må et bilmærkes gennemsnitlige CO2-udledning for alle nye biler ikke overstige 95 gr. CO2 pr. km. Til sammenligning var den gennemsnitlige flådeudledning 120 gr/km i 2018.
Det er altså en svær opgave, som bilfabrikkerne skal løse. Fejler de, bliver de straffet af EU med enorme bøder. Eneste løsning er elektrificerede biler. Enten i form af rene elbiler. Eller ladehybrider, der kombinerer en benzinmotor med et mindre batteri og en elmotor.
Ikke desto mindre udtrykker flere bilproducenter manglende tro på, at de kan sælge elbiler. I sommers sagde BMWs udviklingschef Klaus Fröhlich, at “der findes ingen efterspørgsel på elbiler hos kunderne, ingen overhovedet. Der findes love, som kræver elbiler, men der er ingen kunder.”
Honda enig med BMW
Det fik han på puklen for. Men han og BMW står ikke alene med synspunktet. Hos Honda er Takahiro Hachigo helt enig:
“Findes der faktisk kunder, der virkelig ønsker elbiler? Jeg er ikke sikker, for der er masser af udfordringer omkring infrastruktur og teknologi,” siger den øverste chef for den japanske bilproducent.
“Jeg tror ikke, at der kommer en dramatisk øget efterspørgsel på batteridrevne elbiler, og det gælder for hele verden. Jeg tror ikke, at elbiler bliver mainstream lige med det første,” uddyber Hachigo i et interview med branchebladet Automotive News.
Takahiro Hachigo tror i stedet på, at kunderne vil foretrække hybridbiler, der både kører på benzin og strøm. Dermed er han på linje med BMWs Klaus Fröhlich, der for få dage siden sagde, at han – i hvert fald på den korte bane – forventer vækst i salget af hybridbiler.
Også tvivl hos Hyundai
Også den koreanske gigant Hyundai er usikker på, om der faktisk er købere til alle de elbiler, som bilproducenterne er nødt til at sælge for at leve op til EU-reglerne.
“Er der faktisk så mange kunder i Europa, der ønsker at købe elbiler?,” spørger Hyundais chef for Europa, Thomas Schmidt, i et andet interview med Automotive News. Her efterlyser han samtidig en plan for, hvor hurtigt de enkelte lande vil etablere det net af ladestationer, der er nødvendige for at hjælpe elbilerne på vej.
Thomas Schmidts udmelding er bemærkelsesværdig, fordi Hyundai og søstermærket Kia er blandt de bilmærker, der er længst fremme med elbiler.
Det samme kan ikke siges om Honda, der først lige er på trapperne med elbilen Honda e. Den lille, elektriske bybil adskiller sig fra konkurrenterne med en beskeden rækkevidde på 200 kilometer. Måske skyldes det, at Honda ikke rigtigt tror på, at der er et marked for elbiler i Europa…