Da statsstøtten til køb af elbiler i Tyskland forsvandt, svandt lysten til elbiler. 34 pct. skifter elbilen ud med en fossildrevet.
Når en tysker i dag skifter sin bil ud, vælger kun 3,4 procent at gå fra benzin eller diesel til el. Den anden vej – fra elbil til fossilbil – er tallet et helt andet: I 34 pct. af alle bilhandler i år er en elbil blevet skiftet ud med en benzin- eller dieselbil.
Tallene stammer fra forsikringsselskabet HUK-Coburg, der har analyseret data i 14 millioner bilforsikringer.
I 2023 var de tyske elbilister, som skulle skifte bil, helt anderledes loyale overfor elbiler: Her gav ni ud af ti genvalg til den elektriske.
HUK-Coburg har suppleret fakta med en repræsentativ undersøgelse. Her har man spurgt 4.200 forsikringstagere om deres holdninger til elbiler. Svarene fordeler sig næsten fifty-fifty: 47 pct. af de adspurgte er generelt negative over for elbiler, mens næsten lige så mange – 46 pct. – har den modsatte holdning.
Knap hver femte af de elbil-positive svarede også, at de ikke kunne forestille sig at skulle have andet end en elbil.
Generel EU-afmatning
Den stærkt faldende interesse og velvilje afspejler sig også tydeligt i salgstallene. Ifølge ACEA – sammenslutningen af europæiske bil-, varebil-, lastbil- og busfabrikanter – blev der i august i år solgt næsten 69 procentpoint færre elbiler i Tyskland sammenlignet med august 2023.
Det samlede salgstal for alle biltyper i Tyskland – altså inklusive benzin, diesel, hybrid og opladningshybrid samt brint – faldt i Tyskland med knap 28 procentpoint.
I hele EU faldt markedsandelen af solgte elbiler fra 21 pct. i august 2023 til 14,4 pct. i år. Nedgangen i det samlede EU-bilsalg var på 18,3 procentpoint.
Statsstøtte virker
I Tyskland blev bilkøbere indtil december 2023 belønnet med 4.500 euro (34.000 kr.), hvis de købte en elbil og beholdt den i seks måneder. Fra 2020 til 2022 var den kontante belønning 6.000 euro (ca. 45.000 kr.).
For blandt andre os her i Danmark har det betydet, at det tyske elbil-marked er et lukrativt sted at vende sig hen, hvis man ønsker at importere en brugt elbil. Som Hvilkenbil forleden skrev udførligt om.
Men da Forbundsdagen fjernede starthjælpen, fjernede man mange tyskeres incitament til at købe en elbil. I hele perioden havde ordningen kostet de tyske skatteborgere 10 milliarder euro (75 mio. kr.). Det viste sig omgående i salgstallene, hvilket de nøgne tal og undersøgelsen fra forsikringsselskabet tydeligt understreger.
Bekymring i Danmark
Helt anderledes er det i Norge og Danmark, hvor afgiftslettelser stadig hjælper salget af elbiler på vej. De seneste fire år har langt over halvdelen af alle solgte biler i Norge været elektriske. Den foreløbige rekord er fra september i år, da 96,4 pct. af alle solgte biler i Norge var en elbil.
I Danmark går det også godt for elbiler – i september udgjorde de 57,2 pct. af det samlede bilsalg. September var dermed femte måned i træk, at elbiler udgjorde over halvdelen af det samlede salg.
Forhandlere og importører er bekymret for, hvordan det skal gå, når de gunstige afgifter på elbiler som planlagt forsvinder.
Brancheorganisationen Mobility Danmarks administrerende direktør, Mads Rørvig, udtalte for nylig i forbindelse med, at antallet af elbiler i Danmark passerede 300.000 – med slet skjult henvisning til erfaringerne fra Tyskland:
“De planlagte afgiftsstigninger fra 2026 risikerer at blive en bremseklods for udviklingen, som vi har set i andre lande. Vi skal derfor sikre, at afgifterne holdes i ro, så det fortsat bliver attraktivt at vælge elbil.”
Af redaktionen
Når man følger markedsudviklingen af elbiler i Europa, så er det tydeligvis økonomien, som styrer folks valg, og ikke bekymringer om klimaet. Hvornår har du sidst overværet en diskussion om elbiler, hvor klima og miljø har været en del af samtalen?