Hvor blev de otte års garanti af? Peugeot får igen kritik

Peugeot e-3008

De seneste uger har kritikken haglet ned over Peugeot pga. knækkede bærekugler. Nu får mærket hug for at trække otte års garanti tilbage.

(Opdateret onsdag kl. 11.40 med oplysninger om, at kunder har klaget til forbrugerombudsmanden)
Da Peugeots nye elektriske håb, E-3008, blev markedsført i begyndelsen af 2024, var det med otte års garanti. Af markedsføringsmateriale, blandt andet et nyhedsbrev og på hjemmesiden, fremgik det, at “du får hele 8 års serviceaktiveret garanti”.

Men den såkaldte “Peugeot Allure Care” med de otte års garanti blev ifølge branchetidsskriftet Motor-magasinet pludselig sløjfet. Den var væk fra peugeot.dk’s hjemmeside og fremgik heller ikke af købernes slutsedler.

Sagen om den forsvundne garanti kommer umiddelbart efter sagen om knækkede bolte ved bærekuglerne på Peugeot E-3008, som Hvilkenbil har omtalt flere gange.

Den 10. december 2024 var Peugeot bekendt med tre tilfælde og meddelte de folk, der havde købt en bil, at de kunne stille den på værkstedet, hvis de var utrygge ved at køre i den, og i stedet få en lånebil. 12. december fik Peugeot-forhandlerne at vide, at de øjeblikkeligt skulle indstille al prøvekørsel med demobiler. Men først 3. januar fik dem, der allerede havde købt en bil, at vide, at Peugeot nu anbefalede dem ikke at køre i bilen.

Wismo Automotive A/S (tidl. K.W. Bruun), der importerer Peugeot, begrundede overfor Hvilkenbil anbefalingen 3. januar med “et forsigtighedsprincip”. Som man altså ikke fandt nødvendigt at benytte en lille måned tidligere.

Forhandler sagde: Otte års garanti

Oven i sagen med bærekuglerne kommer så sagen med de otte års garanti. Motor-magasinet har talt med Peugeot-købere, juridiske eksperter og med Wismo Automotive.

En Peugeot-køber fortæller, at han i 2024 købte sin E-3008 i den tro, at der var otte års garanti, for det havde forhandleren fortalt ham. Men da bilen blev leveret, fik køberen at vide, at Peugeot Allure Care endnu ikke var gældende i Danmark. Forhandleren forventede dog, at den var på vej.

Hvis køberen ville annullere købet, kunne han gøre det. Hvilket han dog ikke ville, da han havde indgået aftale om salg af sin gamle bil.

“Bondefangeri”, “vildledende” og “mistillid”

E-3008-ejeren kalder Peugeots metode for “bondefangeri”. Juraprofessor Birgit Liin, Aarhus Universitet, som Motor-magasinet har talt med, mener, at der kan være tale om vildledende markedsføring efter Markedsføringslovens paragraf 5, stk 2, nr. 8. Den omhandler urigtige oplysninger, og hvis købere har indrettet deres køb efter netop den markedsførte garanti, kan de have en god sag.

FDM’s juridiske ekspert er på linje med juraprofessoren og fremhæver desuden, at importøren med sine handlinger skaber mistillid. 

Forbrugerombudsmanden vil ikke kommentere de konkrete sager, men siger overordnet, at “der kan være tale om vildledende markedsføring, hvis en importør havde markedsført en kampagne på en bil med otte års garanti, og derefter sløjfede den kort tid efter, hvor køberne havde truffet en købsbeslutning på baggrund af kampagnen”.

Onsdag den 22. januar kan Motor-magasinet så følge op på historien ved at fortælle, at en række kunder nu har valgt at klage til forbrugerombudsmanden. Magasinet har set klagerne. En af klagerne skriver i formularen til forbrugerombudsmanden, at “jeg valgte bl.a. bilen med baggrund i den sikkerhed og tryghed, som skulle findes i den 8-årige serviceaktiverede garanti”.

En anden skriver: “Peugeot importør har vildledt mig som kunde.” En tredje klager, som Motor-magasinet har talt med siger:

“Jeg køber ikke fra den importør igen … Det her med garantien er simpelthen så dårlig service fra importørens side. Vi købte bilen i den tro, at det ville følge med, men så har importøren bare droppet det.”

Peugeot: “Fejlfortolkninger”

Wismo Automotives Head of Group PR, Hanne Sørensen, har i et mailsvar til Motor-magasinet bl.a. skrevet, at “der er tydeligvis sket fejlfortolkninger omkring Allure Care”. 

Hun skriver videre, at “Peugeot Danmark har på intet tidspunkt lovet en 8-års garanti i forbindelse med lanceringen af E-3008 eller E-5008. Konceptet har aldrig været omtalt i tv-reklamer eller annoncering. Garantien har ej heller været indskrevet i vores garantibetingelser, som kunderne skriver under på i forbindelse med købet”.

Peugeot-moderkoncernen i Frankrig lancerede ifølge Peugeot-importøren Allure Care i G10-landene (de 10 rigeste medlemslande i Den Internationale Valutafond, red.). Allure Care ville så blive udbredt til de nordiske lande, når man havde høstet erfaringer i de 10 lande.

Importøren ønsker ikke at forholde sig til den dokumentation med markedsføringsmateriale, nyhedsbrev og den daværende direktørs kommentar på Peugeots hjemmeside 17. april 2024 om de otte års garanti på E-3008’eren, som Motor-magasinet fremlægger.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here