Jeep Avenger har vundet utallige priser, men når det kommer til sikkerhed, er det slut med roserne. Euro NCAP giver kun tre stjerner.
Har du en Jeep Avenger (foto øverst), og har du et barn på 10 år, så lad være med at placere barnet på en selepude på bagsædet. I Euro NCAP’s sikkerhedstest viser det sig med smertelig tydelighed, at Avenger i tilfælde af, at bilen bliver påkørt fra siden, ikke er i stand til at passe på den 10-årige.
Crashtest-dummyen får så store skader på overkroppen, at det udløser den absolut ringeste bedømmelse på Euro NCAP’s karakterskala. Nemlig ‘poor’, hvilket på en hård dag kan oversættes til ‘elendig’. Samlet set ender Avenger med at score tre ud af fem stjerner. Og det er … ‘poor’.
Siden premieren i 2023 har den elektriske Jeep ellers kørt på en vej drysset med rosenblade. Trods fraværet af nytænkning, middelmådig rækkevidde og ikke-imponerende plads på bagsædet, som Hvilkenbil skrev i sin test af bilen for et år siden, blev den kåret som Årets Bil i Europa 2023. Den vandt også konkurrencen som årets familiebil i Women’s World Car of the Year Awards, og britiske Top Gear besmykkede den med titlen som årets elektriske bybil.
Stellantis-sjusk
Måske skulle Jeep-ejer Stellantis have sørget for at få den med til Euro NCAP’s crashtest i december 2023. Måske kunne den dér, før de skærpede 2024-krav, have scoret en stjerne mere.
Men hvis og hvis og uanset hvad: Her i september 2024 falmer Euro NCAP-stjernerne på himlen. Avenger får generelle bank i disciplinerne kollisionssikkerhed. Den er også ubarmhjertig overfor bløde trafikanter, og Avengers aktive sikkerhedssystemer, der skal forhindre ulykkerne i at ske, kan kun trække 53 procent af de mulige point hjem. Og det er en lav score i 2024.
Jeep er en del af Stellantis-familien, der blandt andet også tæller Peugeot og Opel. Avenger står på samme platform som de elektriske udgaver af Peugeot 2008 og Opel Mokka – begge blev testet af Euro NCAP i henholdsvis 2019 og 2021 til fire ud af fem stjerner. Så at den platform udløser tre stjerner i 2024 er ikke specielt overraskende.
Generelt synes Stellantis ikke at prioritere sikkerhed særligt højt. Siden 2018 har Euro NCAP crashtestet syv forskellige Peugeot’er, kun to af dem har formået at hive de maksimale fem stjerner hjem. Siden 2018 er fire styk Opel blevet testet – ingen af dem har fået fem stjerner.
For lige at slutte Avenger af: Dens charmerende attitude og mange priser har ikke overbevist danskerne om, at her har vi en fantastisk bil – tal fra Mobility Denmark viser, at Jeep i årets første otte måneder kun har solgt 45 styk. I 2023 blev der solgt 81.
Fuld plade til Audi, Ford og Xpeng
Men hvor Jeep og Stellantis ikke kan, kan Audi, Ford og Xpeng. Euro NCAP har nemlig også testet de elektriske nyheder Audi Q6 e-tron, Ford Explorer og Xpeng G6, og de bliver alle belønnet med de maksimale fem stjerner.
Euro NCAP fremhæver især Audi Q6 e-tron for at være ‘særskilt stærk’, når det kommer til beskyttelse af passagererne i bilen.
Den nye Renault Captur har også været igennem testmøllen, men må nøjes med fire skuffende stjerner. Skuffende, fordi Renault meget tidligt nærmest var en slags topscorer-pionér hos Euro NCAP, og skuffende, fordi de to tidligere udgaver af Captur var femstjernede.
De testede
Euro NCAP har her i sensommeren kørt syv biler mod muren, og resultaterne, inklusive interessante videoer, kan ses på Euro NCAP’s hjemmeside.
Fem stjerner: Audi Q6 e-tron, Ford Explorer, Xpeng G6, Subaru Crosstrek og Subaru Impreza.
Fire stjerner: Renault Captur og Renault Symbioz.
Tre stjerner: Jeep Avenger.
Af redaktionen