Amerikanske Rivian overrasker med to mindre elbiler, der skal udfordre Tesla. Men der er lang vej endnu, før vi måske ser bilerne i Europa.
Rivian er et ukendt bilmærke på vores breddegrader, men hjemme i USA har den lille start-up virksomhed fået masser af positiv opmærksomhed. Og en del negativ – det vender vi tilbage til.
Rivian blev grundlagt i 2009, men først i 2021 leverede mærket sin første model til sine amerikanske kunder, den store, fuldelektriske pick-up R1T. Siden har den fået følgeskab af en lige så stor syv-personers SUV, R1S.
Begge modeller har fået positiv modtagelse af både biljournalister og bilkøbere, godt hjulpet af et distinkt design, der både er moderne og langt mere ’venligt’ end andre bilmærkers. Rivian er blevet et elbilmærke for de progressive amerikanere, der foretrækker deres Budweiser light og aldrig kommer til at klistre et sydstatsflag på kofangeren. Du skal med andre ord ikke forvente at se Trump-fans iført røde MAGA-caps bag rattet af de amerikanske elbiler.
Udfordrer Model Y
I denne uge afslørede Rivian to nye bilmodeller, der endnu en gang øgede hypen omkring mærket. Først og fremmest den mere kompakte SUV R2, der er på størrelse med verdens mest solgte bil, Tesla Model Y. Det er selvfølgelig ikke tilfældigt. Rivian har ambitioner om at bide skeer med de største – og R2 ligner et godt bud på en bil, der bedre end andre kan udfordre Tesla.
Designet er stilrent og R2 lokker med ny batteriteknologi, høj brugervenlighed og små praktiske detaljer som to handskerum, indbygget lommelygte i førerdøren og oplukkelig bagrude, der skal gøre ejernes hverdag nemmere.
Produktionsklar crossover
Mere overraskende var det, at Rivian også viste en kompakt crossover, R3. Den står på samme platform som R2, men er 13 cm kortere og har også kortere akselafstand. R3 bliver med andre ord en direkte konkurrent til den kommende ’mini-Tesla’, som Elon Musk har lovet i efterhånden mange år.
Men i modsætning til Tesla, har Rivian nu vist en R3, der ser fuldstændig produktionsklar ud. Ja mere end det – med sine klare linjer og indbydende kabine i en pakke på størrelse med en Golf, ligner R3 en bil, der også kunne være interessant i Europa.
’Tesla Model 3-øjeblik’
Modtagelsen af de to biler er da også lettere ekstatisk hjemme i USA. Bilmedier taler om, at lanceringen af R2 (og senere R3) kan være Rivians ’Tesla Model 3-øjeblik’. Altså den bil, der løfter mærket fra lille start-up til etableret bilproducent.
Her er det så, at virkeligheden rammer Rivian. Selv om mærket har klaret sig væsentligt bedre end andre hypede elbiler som Lucid og danske Fisker, har Rivian langt fra taget det svære skridt fra niche til etableret spiller. Alene sidste år tabte virksomheden mere end fem milliarder dollars. Som alle andre er Rivian også ramt af, at markedet for lidt større og kostbare elbiler p.t. er mættet. I år forventer virksomheden derfor ikke at øge salget. Det betyder færre penge i kassen, hvilket har tvunget Rivian til at sætte byggeriet af en ny fabrik til fem milliarder dollars på pause.
Dermed står Rivian i bund og grund samme sted som mange andre nystartede elbilproducenter: Produktionen kører, de første biler er solgt og de kommende nyheder, der skal sikre fortsat vækst og dermed overlevelse, ser fantastiske ud. Udfordringen er, at de først er klar om halvandet eller to år. Spørgsmålet er, om Rivian eksisterer til den tid?