Kevin gav Renault fuld opmærksomhed i 2016

Status: Kevin Magnussen kørte Formel 1 for Renault i den forgangne sæson, og det gav masser af omtale af det franske mærke i Danmark og en effekt på salg og markedsføring.

Den 24-årige danske racerkører Kevin Magnussen kom ind fra højre i Renaults Formel 1 fabriksteam til starten af 2016-sæsonen efter at have været F1-bænkevarmer hos McLaren i 2015-sæsonen. Og nu er han væk fra Renault igen og på en ny to-årig kontrakt med det amerikanske Haas F1-team.

Men knægten fra Roskilde, der er søn af Jan Magnussen, som også har kørt Formel 1, nåede trods et ‘fransk visit’ hos Renault alligevel at sætte sit præg på det forgangne år hos Renault i Danmark.

”2016 blev et rekordår for os,” fastslår Renaults danske PR- og informationschef Søren Hyltoft, når han gør status over 2016 og den ‘Kevin-effekt’, som Renault har høstet i det danske racertalents hjemland.

20 pct. fremgang
Alt i alt solgte Renault næsten 15.000 biler i 2016, hvilket rækker til 4. bedst sælgende mærke og en markedsandel på 6,5 pct. af alle nye personbiler mod 5,8 pct. i 2015. I alt steg salget af Renault personbiler med næsten 20 pct. fra 2015 til 2016, mens hele markedet ’kun’ gik 7,4 pct. frem.

“Vores salgsmål for 2016 var jo fastsat, da Kevin blev hyret, men vi ændrede en del af vores marketingfokus i retning af motorsport – hvilket gav effekt. Men det var en effekt og et salg, vi havde forventet at nå med andre midler. Nu blev det så blandt andet Kevin Magnussen, der var med til at ændre det,” forklarer Søren Hyltoft.

Og han vurderer, at danskerens enlige sæson i motorsportens kongeklasse på det franske fabriksteam også vil gavne Renault-salget herhjemme på længere sigt.

Kevin er sympatisk og har en kæmpe opbakning blandt mange danskere, der har givet en enorm interesse for Renault, som vi vil nyde godt af på længere sigt,” vurderer Søren Hyltoft.

Mest omtalte mærke
Kevins kontrakt med Renaults Formel 1 team betyder helt konkret, at Renault i 2016 overtog positionen fra Volkswagen som det mest omtalte bilmærke herhjemme målt på såkaldt ’share of voice’ – altså andelen af al medieomtale af de forskellige bilmærker. Langt den største del af omtalen var dog i motorsportsspalter, oplyser PR- og informationschefen.

”Den enorme interesse betyder, at der er en markant højere bevidsthed blandt danskerne om Renault end for et år siden,” slår Søren Hyltoft fast.

Samtidig fremhæver han, at Kevin Magnussens sæson i sort-gul køredragt betyder, at Renault i Danmark på PR-siden har fået bedre relationer til TV3 og Viasat samt til Renaults hovedkvarter i Frankrig.

”På den lange bane giver det os nogle muligheder for at lave nogle arrangementer både ud mod forbrugerne men også internt, for eksempel i vores danske salgsorganisation, som vi ikke havde mulighed for tidligere, og det kan gavne salget,” uddyber Hyltoft.

Mere racing i markedsføringen
Et af de konkrete markedsføringstiltag med relation til motorsport, der er kommet ud af Kevins franske forbindelse, er Renaults entré i den nye topklasse i dansk motorsport, FIA Formel 4 Renault.

En særlig Renault Clio GT Line Kevin Magnussen Edition kom også på gaden herhjemme i 2016, men desværre noget sent på året, da den slags særmodeller tager tid at få igennem i en stor koncern som Renault.

“Vi her fra Danmark var selvfølgelig superglade for, at Kevin blev hyret ind, og vi havde meget gerne set ham køre videre. Fordi han er dansk, fordi han er super sympatisk, og fordi vi tror, han kunne have lavet store resultater,” slutter han.

Kevin Magnussen kan ses i Formel 1 igen, når der blændes op for første løb i Melbourne, Australien, d. 26 marts, og Renault blænder i 2017 op for flere nye modeller, Scenic og Grand Scenic, i slipstrømmen på en ny Megane og business-bilen Talisman.

Læs også test af Kevin Magnussens firmabil i hans tid som Renault-kører:

Førsteklasses fransk komfort i Talisman

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here