Test: Årets Bil fortjener titlen

test kia ev3

BILTEST: Kia EV3 har små udfordringer, men er alt i alt en vellykket, ja nærmest sympatisk elbil, der vil tiltale mange danske bilkøbere.

Hvilken bil?

EV3 er Kias bud på en kompakt, elektrisk crossover, der både skal konkurrere med hatchbacks som VW ID.3 og lidt højere, SUV-agtige elbiler som koncernfætteren Hyundai Kona. Med en længde på 4,3 meter er den på størrelse med en VW Golf, men den kantede stil signalerer både mere selvsikkerhed og praktisk sans. Den kompakte størrelse bringer også prisen under 300.000 kr., hvor flere bilkøbere kan være med. Alene det giver EV3 et stort potentiale.
Et andet trumfkort er titlen som Årets Bil i Danmark. Den vandt Kia EV3 sidste år i et historisk tæt opløb foran den lidt større Skoda Elroq. Siden har den danske Kia-importør flittigt markedsført EV3 som Årets Bil, bl.a. under VM i håndbold i januar.
Kia EV3 fås fra 270.000 kr. med et batteri på 58 kWh og 435 km rækkevidde. Her tester vi long range med det store batteri på 81 kWh, der kører op til 604 km på en opladning. Her begynder priserne ved 290.000 kr. Testbilen er topmodellen Upgrade til 330.000 kr.

Vidste du at?

Med EV3 fortsætter Kia det dristige, firkantede formsprog, som vi første gang så med ’elgiganten’, den enorme SUV EV9.

EV3 har bogstaveligt talt kant og ligner ikke alle de andre mere eller mindre sæbeformede SUVere derude. Respekt for det.

Design er en smagssag, men vi hørte stort set kun ros i testugen. Måske fordi det er lykkedes Kia at designe EV3, så den på en gang udstråler noget styrke og venlighed – maskulin og feminin på samme tid.
Mens førnævnte EV9 kører med 800-volt teknologi, der giver meget hurtig lynladning, nøjes EV3 med almindelig 400 volt. Det gør en forskel ved lynladeren, hvor EV3 max tager 128 kW. Til gengæld er ladekurven flad, så det tager rimelige 31 minutter at lade fra 10 til 80 pct. Motoren er også flyttet fra bag- til foraksel og trækker altså på forhjulene. Det gør EV3 mindre køredynamisk end baghjulstrækkerne EV9 og EV6 men også billigere at fremstille.

Hvordan er førerpladsen?

Bag rattet er inspirationen fra den store EV9 også tydeligt. Ja mere end det, de tre skærme på 12, fem og 12 tommer til henholdsvis speedometer, ventilation og infotainment er løftet direkte over fra flagskibet til hverdagsbilen.
Det gælder også de mange fysiske knapper i rattet, der letter betjeningen. Ikke mindst genvejsknappen, der kan programmeres til at åbne den skærmmenu, hvor du kan slå mere eller mindre irriterende assistenter og deres bip-lyde fra.
Vi sætter også pris på fysiske knapper til regulering af varme og blæserhastighed samt den centralt placerede volumeknap til lydanlægget, som forsædepassageren også kan nå. Sammen med genvejstaster i midterkonsollen til bl.a. navigation og lyd, gør det Kia EV3 lettere at betjene end konkurrenter, der udelukkende benytter skærme. Bilkøbere, der kommer fra en lidt ældre bil, vil nemmere kunne finde sig til rette med EV3 – her har bilen et reelt trumfkort.

Hvordan opleves kabinen?

Bortset fra afmålt benplads på bagsædet – EV3 er beskedne 4,3 meter lang – er der god plads og en oplevelse af luft både for og bag. EV3 rummer fint kernefamilien på fire, og med fladt gulv kan der også være tre på bagsædet.
Bagagerummet er kvadratisk og praktisk som en mindre kummefryser. Foran er endda et lille frunk, der både rummer ladekabel og mormorlader på en gang. Så er de af vejen – sådan!
Med Upgrade-udstyr får du polstrede dørsider og blødt stof på instrumentpanelet, der både ser godt ud og føles behageligt. Til gengæld er man aldrig i tvivl om, at kunstlæderindtrækket er mere kunst end læder. Her kunne vi sagtens nøjes med de billigere udgaver. Dog giver de eldrevne forsæder mulighed for at justere vinkel og dermed lårstøtte, hvilket vi mangler i basisudgaven. Upgrade har også et lille bord, der kan trækkes ud af midterarmlænet. Fint som underlag til PC’en eller en Big Mac, men et par solide kopholdere havde været bedre. De befinder sig nede i gulvhøjde, hvilket er akavet under kørsel.

Er sikkerheden i orden?

Kia EV3 er endnu ikke crashtestet af Euro NCAP. Kia plejer dog at slippe godt fra mødet med muren. De seneste elbiler fra Kia – Niro, EV6 og EV9 – har alle fået de maksimale fem stjerner, og vi forventer, at det også bliver tilfældet for EV3. Dels har EV3 moderne sikkerhedsudstyr som en central airbag mellem forsæderne, dels er antallet af aktive sikkerhedsassistenter omfattende. Blandt andet er nødbremse med registrering af modkørende og udvidet vognbane- og motorvejsassistent standard. Under testen bemærkede vi dog, at netop vognbaneassistenten nogle gange missede vognbanestregerne, så det var nødvendigt at overtage styringen og rette op.

Hvordan kører den?

Kia har ofret et fint multilink baghjulsophæng på EV3, men vægten ligger klart mere på komfort end sport. Den baghjulstrukne Skoda Elroq, som Kia EV3 akkurat slog til Årets Bil, er en mere dynamisk oplevelse. Alligevel har EV3 svært ved at finde vejgreb på våd asfalt – trods færre kræfter.
Til gengæld er komforten høj. Fjedrene sluger alt undtagen skarpe ujævnheder med stor appetit, men vi kunne godt ønske os mere præcision og feedback fra styretøjet. På motorvej skal der løbende korrigeres for at holde kursen. En anden ærgrelse er dækstøj på alt andet end nystrøget asfalt. Ærgerligt når EV3 i øvrigt er så støjsvag og komfortabel, at den gør sig godt på langture.
Motorvejs- og vognbaneassistenten er flittig med ratkorrektioner, men alligevel lidt upræcis. Det tilsvarende system, som vi havde lejlighed til at prøve to uger før i den faceliftede EV6, fungerer mærkbart mere smooth. Den køreglade bilentusiast risikerer at blive lidt skuffet over EV3, men familien Danmark med fokus på komfort vil næppe tænke over det.

Hvordan er motor og opladning? 

Lige så begejstrede vi er for designet, lige så tydeligt er det, at kasseformen koster strøm på motorvejen. Vi så stor forskel i forbruget, alt efter om der var mod- eller medvind. Og holdt vi os på landevejene, kørte vi omvendt langt i EV3 trods lave temperaturer.

I basisudgaven endte forbruget ved blandet kørsel inklusive motorvej med op til 130 km/t på fine 5,1 km/kWh. I topudgaven med det store batteri nåede vi 4,5 km i en testuge, hvor temperaturen var fire-fem grader lavere og flere gange under nul. Det er også godkendt.
Elmotoren er støjsvag og muligheden for at indstille genindvindingen af bremseenergi med paddles bag rattet fungerer fremragende. Det gælder også forvarmning af batteriet. På mindre end en halv time er batteriet klar til at tage de maksimale 128 kW – også i let frost. Topeffekten er ikke noget at prale af, men frem til 70 pct er ladekurven flad og høj. 10-80 pct. er klaret på 31 min, og kan du nøjes med 70 pct. er EV3 semihurtig i lynladeren. 

Passer prisen?

Ja, især hvis du nøjes med basisudgaven Access, der har alt det udstyr, du har brug for. Fine detaljer som adaptiv fartpilot med udvidet motorvejsassistent, LED-forlygter, to-zonet klimaanlæg, varme i rat og forsæder, batteriforvarmer og varmepumpe, p-sensorer for og bag og bakkamera, trådløs Apple CarPlay og DAB-radio er alt sammen standard til 290.000 kr. Dermed holder du Kia EV3 under 300.000 kroners grænsen. Alt andet lige vil det holde snor i værditabet – også fordi Kia ikke fedter med udstyret.
Går du op i den testede topmodel Access til 330.000 kr., får du ganske vist fine detaljer som blindvinkelassistent med kamera, 19-hjul og Harman Kardon lyd. Men prisen kommer op, hvor du kan få større og potente elbiler, og det vil øge værditabet.

Er der alternativer?

Som en krydsning mellem en kompakt hatchback og en let forhøjet crossover har Kia EV3 kun to direkte konkurrenter.
Fra egen koncernfamilie kommer Hyundai Kona Electric, der kører på en lidt ældre platform til både el- og fossilbiler. Det ses på et lidt mindre batteri, der i topudgaven Ultimate giver 508 km rækkevidde og langsommere lynladning, men ikke desto mindre har en stærk pris på 310.000 kr.
Det samme koster kampagneudgaven af VW ID.3 Move+. Rækkevidden er 554 km og med baghjulstræk er den elektriske Golf mere køreglad end Kia EV3.
Snart er kinesiske BYD klar med Atto 2 på samme størrelse som EV3, med omtrent samme udstyr, men mindre batteri og kortere rækkevidde. Prisen forventes at blive lavere end Kias.
Skoda Elroq er et stærkt og lidt større alternativ. Med 576 km rækkevidde, 210 kW (286 hk) på baghjulene får du bedre køreegenskaber og mere plads men også mindre udstyr end i EV3 for 315.000 kr. Siden kåringen har Skoda øget garantien fra to til fem år – det kunne have tippet Årets Bil-titlen til Skoda.

Konklusion: 

For: Fine allround-kvaliteter, rækkevidde, fair pris, syv års garanti, udstyr.
Imod: Savner lidt køredynamik, upolerede køreassistenter.
Hvilkenbil siger:

Kia EV3 er ikke perfekt, men når man lægger betjening, udstyr, pladsudnyttelse, design, finish og rækkevidde sammen til en pris under 300.000 kr. har Kia lavet en svært vellykket pakkeløsning. EV3 er simpelthen en velfungerende og gennem-sympatisk elbil, der vil gøre det nemt og attraktiv for mange danskere at omstille til el. Titlen som Årets Bil er fuldt fortjent.

FAKTA: Kia EV3 Long Range Upgrade

Vejl. pris, inkl. lev.: 330.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 6.000 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/7 år – 150.000 km
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet p.t.
Antal airbags: 6 + centerairbag
Længde/bredde/højde: 430/185/156 cm
Bagagerum (min/max): 460/ej opg. liter + 25 liter frunk
Vægt: 1.885 kg
Anhængervægt: 750/1.000 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 81 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 6,5 km pr. kWh
Målt forbrug: 4,5 km pr. kWh ved ca. -4 til +5 gr.
Rækkevidde: 591 km
Ladeevne: 11 kW AC, op til 128 kW DC
Opladningstid: 31 minutter (10-80 pct. DC), 7,5 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 150 kW (204 hk) / 283 Nm
0-100 km/t: 7,7 sek
Topfart: 170 km/t

Særligt standardudstyr Upgrade:

Bl.a. automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, træthedsregistrering, p-sensorer for og bag samt bakkamera, varmepumpe og opvarmning af batteriet, adaptiv fartpilot, LED forlygter m. aut. fjernlys, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, varme i rat og forsæder og bagsæde, el-justerbart førersæde, kunstlæderindtræk, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle med varme, blindvinkelalarm m. kamera, 12 tommer touchskærm m. navigation og stemmestyring, DAB-radio, trådløs Apple Carplay og Android Auto og mobilopladning, nøglefri adgang og start, eldrevet bagklap, mørktonede bagruder, 19 tommer alufælge. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 6.000 kr.
Aftageligt anhængertræk: 11.500 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here