Økonomisk trængte Nio gør comeback i Danmark, men dropper abonnementsordning og batteriskift. Importør erkender 'risiko' ved relancering.
Nio er tilbage i Danmark. Efter en mildt sagt mislykket lancering i 2022 prøver det kinesiske bilmærke igen lykken i Danmark. Denne gang med Nic. Christiansen Gruppen som importør, der både har flere muskler og en anden strategi end det tidligere, svenske importselskab.
Det er også nødvendigt, for stort set alt er hidtil gået galt for Nio i Danmark.
Selvtilliden og armbevægelserne var ellers store for tre år siden. Nio kom til Danmark for at bide skeer med Audi, BMW og Mercedes. Der var planer om såkaldte Nio Houses med dyre kaffemaskiner og kostbar kunst på væggene på eksklusive lokationer som Kultorvet, en af Københavns dyreste adresser.
Batterier til leje
Kunderne skulle købe bilerne, men betale et månedligt abonnement for leje af batterier, som så kunne skiftes undervejs, som nogle måske husker fra fiaskoen Better Place.

Det blev til én skiftestation i Slagelse og ingen åbning på Kultorvet. Alle danske medarbejdere blev fyret og importøren flyttede til Sverige. Sidste år bestod Nio Danmark af omkring 50 usolgte biler hos en bilforhandler i Silkeborg med navnet Netto Biler. I løbet af 2024 lykkedes det at indregistrere fem Nio i Danmark, inden den svenske importør kastede håndklædet i ringen.
Hjemme i Kina lurer der også sorte skyer over det blot 11 år gamle bilmærke. Nio har aldrig tjent penge. Alene sidste år lød underskuddet på 23 milliarder kroner.
Mere ydmyg tilgang
Det er på det dystre bagtæppe, at Nic. Christiansen Gruppen i Kolding nu giver Nio comeback i Danmark.
Optimisten vil sige, at det kun kan gå opad herfra. Nio skal da også relanceres med en mere ydmyg tilgang end sidst.
Nio Houses på dyre adresser bliver der ikke tale om. I stedet skal Nio sælges fra eksisterende lokaler - typisk i de industriområder i Danmarks største byer, hvor der i forvejen ligger bilforhandlere. Nio skal dog ikke dele gulv med andre mærker - kun Nios eget undermærke Firefly.
Dropper batteriskifte
Batterileje og batteriskift er også fortid. Nios biler kan fortsat skifte batteri, men det bliver ikke aktuelt for de biler, som der sælges fremover. Nio i Kina ejer og fortsætter batteriskiftestationen i Slagelse, men den bliver mest til udenlandske Nio-ejere på vej over Sjælland.
Nic. Christiansen Gruppen skærer så at sige fedtet væk på Nio i Danmark. Til gengæld bliver bilerne 12-14 procent billigere end sidst. For teknisk er der tale om de samme to biler:
Nio ET5, der er på størrelse med Tesla Model 3 og kommer som sedan og stationcar, samt den store SUV EL6.
Priser fra 450.000 kr.
Priserne starter ved 450.000 for en ET5 sedan med 74 kWh batteri og 456 km rækkevidde.
Samme bil med 90 kWh batteri og 590 km rækkevidde koster 550.000 kr. Stationcar-udgaven Touring koster 15.000 kr. ekstra.

Samme valgmuligheder er der for den teknisk identiske SUV EL6. Merprisen for det større karrosseri er 40.000 kr., så udgaven med det lille batteri og 406 km rækkevidde er 490.000 kr., mens det store batteri med 529 km rækkevidde koster 590.000 kr.
Fælles for begge modeller er, at de er født med stort set alt i udstyr. Ekstraudstyret indskrænker sig til større fælge, anhængertræk og komfortsæder.
Vil konkurrere med tysk premium
Konkurrenterne har dog ikke ændret sig: Nio vil fortsat hellere konkurrere mod premium elbiler fra Audi, BMW og Mercedes end mod andre Kina-mærker som Xpeng og Zeekr.
Målsætningen er, at få 10 procent af de danskere, der interesserer sig for de tyske premiummærker, til at kigge på nærmere. Hvis 15 procent af disse potentielle købere vælger Nio, er importøren tilfreds.
Her løber Nio ind i den første udfordring. Mens konkurrenterne har opgraderet til moderne 800 volt teknologi, kører de efterhånden aldrende Nio-modeller videre med 400 volt. Dermed står Nio i den usædvanlige situation for kinesiske elbiler, at de fremstår gammeldags sammenlignet med deres europæiske konkurrenter.
Den danske importør understreger dog, at alle Nio, der fremover sælges i Danmark, kommer frisk fra fabrikken: De cirka 50 lagerbiler fra Silkeborg er købt tilbage af fabrikken.
Starter med én forhandler
En anden åbenlys udfordring er manglende kendskab til Nio. Og der er ikke udsigt til, at kendskabet umiddelbart øges, for Nic. Christiansen Gruppen vælger en forsigtig relancering.

I første omgang med en enkelt forhandler på Amager. Næste år skal der åbnes forhandlere i større byer som Aarhus og Odense. Undervejs kan der også dukke pop-up forretninger op forskellige steder i Danmark. Importøren forventer også at tilbyde levering til døren, for kunder uden for hovedstadsområdet. Det gælder også hente-bringe service, hvis bilerne skal på værksted eller serviceres.
Den anderledes ydmyge relancering af Nio handler om langsomt, men sikkert og troværdigt at bygge Nio-mærket op igen i Danmark. Særligt i en tid, hvor det myldrer med nye Kina-mærker i Danmark, og hvor selv kineserne erkender, at ikke alle vil overleve.
Tror på Nio
“Det går bedre for Nio - mærket er i fremdrift. Vi ved godt, der er en risiko, men vi tror på, at Nio er blandt de mærker, der klarer den,” svarer country manager for Nio, Casper Mysling, på Hvilkenbils spørgsmål om, hvorfor det lige netop bliver Nio, der overlever det brutale udskilningsløb.
Hvad med reservedele - nogle kinesiske mærker bruger rigtigt lang tid på at skaffe dem?
“Nio har etableret et europæisk centrallager i Holland, så vi kan hurtigt skaffe reservedele,” siger Casper Mysling.
Vores egen statsminister ser Kina som en fjende - har I planer for, hvad der skal ske, hvis den geopolitiske situation forværres og for eksempel ender med handelsrestriktioner overfor Kina?
“Ja, vi har sådanne planer, men vi kan ikke dele det konkrete indhold,” svarer Casper Mysling.
Der er officiel ‘repremiere’ på Nio i Danmark i dag. Se mere på nio.dk.