Kinesisk bilmærke sætter ny rekord for lynladning

Foto: Zeekr
Foto: Zeekr

Kinesiske Zeekr hævder at sætte ny rekord for lynladning af et batteri. 10-80 pct. tager 10 et halvt minut, men kræver voldsom oplader.

Udviklingen af elbiler og batterier foregår næsten med – undskyld udtrykket – lynets hast.

Særligt i Kina, hvor elbilproducenterne nyder godt af statsstøtte og verdens største bilmarked, er der fart på.

Senest har Zeekr, der indgår i den kinesiske Geely-koncern, offentliggjort data for deres nyeste batteri til elbiler. Det er af LFP-typen – litium-jern-fosfat – der er billigere og mere robust end de mere udbredte litium-ion batterier. LFP tager også sædvanligvis lidt længere tid at oplade, men det gør Zeekr nu grundigt op med.

Ifølge Zeekr kan deres nye LFP-batteri lade fra 10-80 pct. på blot 10 et halvt minut.

Kræver kraftig lader

Som altid når det gælder teknisk pral, skal man dog både huske at spise brød til og læse det med småt. Zeekr opgiver ikke batteriets størrelse, så vi ved ikke, om den rekord-hurtige lynladning er opnået med et batteri på 50 eller 100 kWh eller en helt tredje størrelse. Det gør en forskel.

Den lynhurtige opladning blev foretaget med Zeekrs nye V3 ultra-lynladere, der leverer hele 800 kW. I Europa leverer de hurtigste lynladere op til 450 kW, så man vil næppe kunne lade lige så hurtigt på vores breddegrader på nuværende tidspunkt.

Allerede i næste uge kan kineserne købe den første Zeekr med lynhurtig opladning. Modelbetegnelsen er 007…

Endelig fortæller Zeekr ikke noget om andre forhold som temperatur og evt. forvarmning af batteriet. Kineserne oplyser dog, at super-batteriet kan lades fra 10-80 pct. på 30 minutter ved -10 grader. Det er også hurtigt, den frysende temperatur taget i betragtning.

Klar i næste uge

Omvendt er det imponerende tal, og for en gangs skyld er der ikke tale om et batteri, der kommer engang ude i fremtiden. Zeekrs LFP-batteri lanceres allerede i næste uge i mærkets nye 007 sedan – og hvis ikke en bil med dén modelbetegnelse skulle være førende på high-tech, så ved vi snart ikke..

007 har i øvrigt et batteri på 75 kWh og 800 volt-teknologi. Dermed ved vi, at den hurtige opladning også kræver en elbil med 800 volt og formentlig er foretaget på et 75 kWh-batteri.

På sigt vil super-batteriet naturligvis dukke op i andre Zeekr-modeller. Og her begynder det at blive relevant for os i Danmark og resten af Europa.

Zeekr har længe været rygtet til Danmark – faktisk skulle mærket være lanceret denne sommer.

Vi vurderer fortsat, at det vil ske. Og ellers kan batteriet dukke op i andre af Geelys mærker, der som bekendt omfatter Volvo og Polestar.

Sker det, er det opmuntrende, at batteriet er af LFP-typen. Umiddelbart indikerer det lave omkostninger og dermed, at batteriet ikke nødvendigvis vil fordyre bilerne – blot forkorte ladetiden. Med førnævnte forbehold, at det kræver nye, kraftigere ladere…

[email protected]

1 COMMENT

  1. Hej
    Kan lidt hovedregning hjælpe på spørgsmålet om kapacitet? 800kw*1/6h*125% = ca 160kwh
    Det peger i vel retning af et ok stort batteri?

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here