VW har lyttet til kunderne. Så nu er det slut med ‘haptisk feedback’-knapper på rattet. VW skruer generelt ned for ‘touch’-knapperne.
“Vi har forstået det. Vi vil aldrig begå samme fejl igen. Helt ærligt: En bil er ikke en telefon. En bil er en bil.” VW-chefdesigner Andreas Mindt lyder nærmest som en brødebetynget mand, der med bøjet hoved går bodsgang. Men VW har lyttet til kunderne, som han siger. Og løftet fra ham er, at fra og med VW ID.2all vil ‘touch’-knapperne under infotainmentskærmen og de såkaldte ‘haptisk feedback’-knapper på rattet være udryddet og erstattet med fysiske knapper.
Kundernes budskab til VW har ikke været til at misforstå. Folk er trætte af at ‘swipe’ og ‘touche’ på symboler under infotainmentskærmen og på rattet. De manøvrer kan kræve tid, og ikke mindst stjæler de opmærksomhed.
Fem vigtige funktioner

Så fra og med ID.2all – den elektriske Polo, der kommer i efteråret 2026 – vil fem meget benyttede funktioner være klassiske trykknapper under infotainmentskærmen. Det gælder lydstyrke, justering af klimaanlæggets temperatur i begge sider, ventilationsanlæggets styrke og katastrofeblinket.
Kunderne har også skældt ud over knapperne på rattet, der reagerer ved ‘haptisk feedback’. Altså skal man ‘swipe’ eller blot trykke, og så får man – måske – en haptisk tilbagemelding i fingerspidsen om, at ønsket er registreret.
Hvilkenbil har ved flere test af Volkswagen-koncernens modeller oplevet, at alene varmen fra hånd og fingre har fået knapper på rattet til at reagere. Eksempelvis Skoda har for længst forstået det, da Enyaq har trykknapper på rattet – og nu følger VW altså trop.
Generelt opdatering
VW’s forsimpling og øgede brugervenlighed betyder ikke, at den store skærm er en død sild. For det første giver den mulighed for et væld af funktioner: Den viser bl.a. det, kameraerne ser ved bakning og parkering, og så fungerer den ganske glimrende til rigtigt mange indstillinger, som man kan justere på inden kørslen.

“Der vil fortsat være en stor skærm,” siger Andreas Mindt til det britiske magasin Autocar.
Når ID.3 og ID.4 efter planen bliver kraftigt opdateret næste år med bl.a. nyt design, vil de også have været igennem samme “oprydning”, så betjeningen bliver som i ID.2all.
Da VW forleden præsenterede mikroen ID.Every1, fremgik det også her, at der er fysiske knapper på både rattet og under skærmen. ID.1, som den formentlig ender til at hedde, kommer i 2027 og bliver VW’s billigste til 20.000 euro (ca. 150.000 kr.).
Af redaktionen