Konkurrenter som Citroën, Peugeot, Opel, Toyota og Ford må købe CO2-kreditter for milliarder hos Tesla for at leve op til EU’s CO2-krav.
EU skærper CO2-kravene til bilproducenterne i 2025. Fra i år må det gennemsnitlige CO2-udslip fra mærkernes bilmodeller ikke overstige 93,6 gram pr. kilometer. For hvert gram CO2, der udledes over kravet, skal den enkelte bilproducent betale 95 euro (godt 700 kroner) pr. solgt bil i bøde til EU.
Det kan løbe op i enorme summer. For at undgå disse ’dummebøder’, køber mange bilproducenter såkaldte CO2-kreditter hos Tesla, der udelukkende fremstiller elbiler og derfor har plus på CO2-kontoen.
Billigere end bøder
I år planlægger store bilproducenter som Ford, Toyota, Mazda og Stellantis-koncernen med mærker som Citroën, Opel, Peugeot, Fiat og Jeep således at købe noget grøn samvittighed hos Tesla.
”Indkøb af CO2-kreditter hos konkurrenten ”vil bidrage til at opfylde vores europæiske udslipsmål for 2025 og samtidig optimerer vores ressourcer,” forklarer en talsmand for Stellantis til branchemagasinet Automotive News.
Det er en pæn måde at sige på, at Stellantis ikke selv kan nå målene, og at det er billigere at købe CO2-kreditter hos Tesla end at betale bøder til EU.
God forretning
For Tesla har CO2-kreditter udviklet sig til at være en særdeles god forretning. Tesla har solgt kreditter i 15 år. Ifølge brancheanalytikere tjente Tesla sidste år mere end 13 milliarder kroner på den lille nebengesjæft. Og hele 60 milliarder kroner i alt siden 2009.
I praksis er gevinsten endnu større, fordi pengene kommer fra konkurrenter, der så har færre penge til at udvikle elbiler, der kan konkurrere med Tesla. Altså ren win-win for den amerikanske elbilproducent, der må grine hele vejen hen i banken med rivalernes penge.
Mens flere europæiske bilproducenter piver over EU’s skærpede krav, viser analyser, at man ’blot’ skal sælge én elbil for at kunne sælge tre-fire benzin- eller dieselbiler og stadig være i stand til at overholde CO2-kravet.
Volvo sælger også kreditter
Europas største bilproducent, Volkswagen Group, så tidligere ud til også at få problemer med at nå årets CO2-krav. En stærk slutspurt for mærkets elbiler får nu salgschef Martin Sander til at sige til Automotive news, at VW er ”i en god position” til at opfylde miljøkravene for 2024.
Udover Tesla sælger svensk-kinesiske Volvo så mange elbiler, at de – i mindre grad – også er i stand til at sælge CO2-kredittertil konkurrenterne. Volvo øgede salget i Europa med 25 pct. sidste år – og hele to tredjedele af salget var el- og ladehybridbiler.
Ja, det er træls, det gør lidt ondt at se de gamle producenter vågne op af tornerosesøvnen.