Lille og billig Kia elbil tager form

kia ev2

Kia giver et smugkig på den næsten produktionsklare elbil EV2. Prisen forventes at komme under 200.000 kr., når den kommer næste år.

Mens Hyundai Inster allerede byder sig til som en af de få elbiler til 200.000 kr. herhjemme, barsler Kia med en søsterbil. Navnet bliver EV2 og den forventes at blive baseret på præcis samme teknik som Inster. Altså valg mellem batterier på enten 42 eller 49 kWh og rækkevidde på mellem 320 og 370 km. Alt andet lige til nogenlunde samme priser – altså fra 180.000 kr. for basisudgaven med det lille batteri.

Også i profil ligner Kia EV2 en mindre EV3.

Det spændende er derfor indpakningen. Og den løfter Kia nu sløret for i form af EV2 Concept, som Kia selv kalder for et ”smugkig på en kommende produktionsmodel.”

Krympet EV3

Ikke overraskende bygger Kia videre på deres markante ”Opposites United” formsprog med et kantet og firkantet karrosseri, der både skiller EV2 ud fra mængden og giver god pladsudnyttelse. Sådan er det også i Hyundai Inster, der byder på imponerende plads til fire trods en beskeden længde på 3,7 meter.

EV2 ligner en krympet udgave af den 4,3 meter lange EV3, der er Årets Bil i Danmark.

Vi tror, at EV2 får stort set samme førerplads som EV3. Længdejusterbare forsæder er en spændende tanke, der næppe overlever på produktionsudgaven.

 

Førerpladsen vil formentlig også lægge sig tæt op af EV3 med en meget bred skærm, der egentlig består af tre skærme til henholdsvis speedometer, ventilation og infotainment.

Concept-udgaven ser mere futuristisk ud og kan bl.a. vise små tekstbeskeder i sideruden til forbipasserende. Om det overlever på produktionsudgaven ved vi først næste år, når EV2 begyner at rulle af samlebåndet.

Bagsædet kan løftes op

De bagudhængslede bagdøre, der gør det muligt at åbne hele siden op og tilmed rykke bænkeforsædet bagud, tror vi ikke helt på. Såkaldte ’selvmordsdøre’ er en klassisk gimmick på concept-biler, der stort set aldrig kommer i produktion. Men måske vil muligheden for at løfte bagsædet op blive virkelighed. Det vil gøre det muligt at placere alt fra høje potteplanter til mindre cykler bag forsæderne og er tidligere set hos bl.a. Honda.

Kias bud på, hvordan bagenden skal se ud på EV2. Den ser produktionsklar ud.

Udvendigt ser EV2 Concept derimod produktionsklar ud. Der er klar sammenhæng med Kias nyeste modeller som EV3 og EV9 – også i de lodrette LED-lygter for og bag. Det samme gælder de markante skærmkanter af kunststof.

Kia præsenterede EV2 Concept på en ’EV Day’ i Barcelona i går. Den bliver Kias hidtil mindste elbil og den danske importør forventer, at bilen står hos danske Kia-forhandlere i løbet af 2026.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here