Mazda CX-5 får et facelift af de helt store. Både ude og inde sker der store forandringer, mens motorerne fortsætter som tidligere.
Midtvejs-facelift er en særlig disciplin i bilindustrien. Efter tre-fire år på markedet skal alle bilmodeller gennem en midtvejskrise, der som regel fikses med kosmetiske justeringer: Lidt nye forlygter, måske lidt mere krom på kølergrillen, ny grafik i baglygterne og så et par nye kulører på farvepaletten. Læg hertil de sædvanlige løfter om, at justeringer af undervognen har medført væsentligt bedre køregenskaber – hvilket man bare sjældent kan mærke – og voila; nogle bilmærker holder sig ikke tilbage for at kalde resultatet for en ‘helt ny’ bil.
Det tør vi godt kalde markedsføring på kanten af det lovlige for langt de fleste ansigtsløftede bilmodeller.
En af undtagelserne er den ‘nye’ Mazda CX-5, der nok fortsætter på den eksisterende platform, men derudover får den helt store renovering ude og inde.
CX-5 er Mazdas første forsøg ud i den mellemstore SUV-klasse, hvor de veletablerede rivaler hedder Honda CR-V, Toyota RAV4 og VW Tiguan. Mazda kom sent til festen med CX-5 i 2012 – til gengæld har den muntret sig på dansegulvet lige siden. Faktisk har CX-5 været så stor en succes for Mazda, at fabrikken slet ikke kunne følge med efterspørgslen i starten. Siden har CX-5 været Mazdas suverænt bedst sælgende model og står i dag på verdensplan for en fjerdedel af det samlede Mazda-salg.
Det er salgstal, der vil få de fleste bilmærker til at spille sikkert efter devisen ‘lav aldrig om på vinder’. Men Mazda vover pelsen og ændrer overraskende meget på designet. CX-5 er fortsat 455 cm lang, men i stil med den mindre CX-3 ser hækken kortere, ja nærmest kuperet ud, mens fronten er blevet endnu mere markant med smallere forlygter og en delvist fritstående kølergrill. Selv siderne er markant ændret med en mere lige vindueskant og nye pressefolder i dørene.
Lækrere materialer, lavere støj
Indvendig fortsætter forandringerne. Både ure og betjeningsgreb er fornyede og instrumentpanelet har fået et nyt layout, der bedre integrerer en syv-tommes betjeningsskærm øverst på midterkonsollen. Materialerne er blevet lækrere med blødere plastoverflader og mere polstring i sæderne. Ifølge Mazda er især støjen i kabinen blevet markant reduceret, så CX-5 også akustisk opleves som en bedre og mere komfortabel bil. En lille detalje som at det er lykkedes ingeniørerne at rykke gearstangen fire cm tættere på chaufføren vidner om, at Mazda er gået langt grundigere til værks end man normalt gør, når man opgraderer en fire år gammel model.
Under den længere kølerhjelm finder vi til gengæld tre kendinge: To benzinmotorer uden turbo på henholdsvis 2,0 og 2,5 liter og så Mazdas fremragende 2,2 liters dieselmotor.
De tre maskiner udstyres til gengæld med en teknisk nyskabelse i form af G-Vectoring Control – et Mazda-udviklet system, der kan fordele motorkraften på den mest hensigtsmæssige måde til de trækkende hjul. Effekten skal være en mere glidende kørsel og forbedret styrepræcision og bliver standardudstyr.
En avanceret automatisk nødbremse forventes også at følge med opgraderingen af den mellemstore japanske SUV, der som tidligere vil blive tilbudt son enten forhjuls- eller firehjulstrækker.
Mazda CX-5 har officiel verdenspremiere på biludstillingen i Los Angeles senere i år. Derefter triller den ud på vejene hjemme i Japan til februar, og først herefter kommer CX-5 til Europa.
Læs også: Forbedret sikkerhed i Mazda 3