Mercedes har åbnet Europas første fabrik, der kan genbruge næsten alle materialer i udtjente batterier – også de sjældne metaller.
Elbiler udleder ikke CO2. Til gengæld er udvinding af materialer til elbilers batterier og håndtering af udtjente batterier en miljøbelastning.
Begge udfordringer arbejdes der på at løse.
I Europa kan Mercedes nu prale af at komme først med en løsning på problemet med udtjente batterier. Forleden åbnede Mercedes som verdens første bilproducent sit eget genindvindingsanlæg for batterier. Anlægget, der ligger i Kuppenheim i delstaten Bayern, kan genbruge hele 96 pct. af materialerne i batterier, når de er slidt op.
100 pct. grøn strøm
Mercedes’ anlæg er det første i Europa, der dækker alle trin i genbrugsprocessen fra makulering af batterimoduler til tørring og bearbejdning af aktive batterimaterialer.
Først adskilles materialer som plast, kobber, aluminium og jern mekanisk. Derefter udskilles og bearbejdes de aktive materialer – også kendt som ’sort masse’ – der udgør battericellernes elektroder. De værdifulde metaller kobolt, nikkel og lithium udvindes individuelt i en kemisk proces, der gør det muligt at genbruge dem i nye battericeller.
Det sker i en såkaldt hydrometallurgisk proces, der i modsætning til den pyrometallurgi, der typisk bruges i lignende anlæg, foregår ved moderate 80 grader og dermed bruger mindre energi. Anlægget i Kuppenheim er forsynet med 100 pct. grøn strøm, der bl.a. kommer fra solceller på taget af den 6.800 kvadratmeter store fabrik. Ifølge Mercedes er anlægget CO2-neutralt.
Mindsker afhængighed af Kina
Ud over at gøre elbiler mindre miljøbelastende, giver genbrug af sjældne metaller også en fordel i en tid med geopolitiske spændinger: Genbrug mindsker afhængigheden af især Kina, der i dag sidder på langt størstedelen af de kritiske komponenter, der indgår i moderne batterier til elbiler og elektronik.
Der var da også fint besøg af bl.a. den tyske bundeskansler Olaf Scholz (foto øverst) til åbningsceremonien.
Mercedes’ egen chef for forsyningskæder, Jörg Burzer, konkluderede, at genbrug ”gør nutidens batterier til morgendagens bæredygtige mine for råmaterialer.”
50.000 batterier årligt
Genindvindingsanlægget har en årlig kapacitet på 2.500 tons. Det svarer til, at Mercedes kan bruge genvundne materialer i 50.000 nye batterimoduler. Det dækker langt fra Mercedes’ nuværende produktion, og Mercedes siger da også, at anlægget skal opskaleres.
Udover genindvinding af udtjente batterier skal anlægget i Kuppenheim også istandsætte brugte batterier, så de kan genbruges i eksisterende elbiler.
Endelig skal en del batterier, der ikke længere har tilstrækkelig kapacitet til at fungere i elbiler, indgå i store, stationære batterier. De skal bruges som midlertidig energilagring. På den måde kan man udjævne de udsving, der opstår i elnettet ,alt efter hvor meget sol- og vindenergi der produceres.