Miljøet taber, hvis ikke vi genbruger elbilers batterier. Men mulighederne er store, og brugte batterier er potentielt en milliardindustri.
Højvoltsbatterier udgør den største risiko for miljøet, og samtidig er de den dyreste del af elbiler. Genbrug af batteriernes miljøskadelige indhold er derfor afgørende, når elbilernes levetid rinder ud.
Nu viser en undersøgelse – heldigvis, kan man sige – at i 2035 vil batteriernes “liv nummer to” potentielt være 4,2 milliarder dollar (over 30 milliarder kroner) værd om året. Det store fokus på genanvendelse skal fortsætte, og vi vil dermed kunne se frem til en cyklus, der vil være en gevinst for både miljøet og økonomien.
Det fremgår at en analyse fra britiske IDTechEx, der fremhæver, at det kæmpe vækstpotentiale ikke mindst gælder genbrug af mineralerne nikkel og kobolt.
Miljøvenlig produktion og genanvendelse
I 2020 besluttede EU at opstille et sæt etiske spilleregler for produktionen af elbilernes batterier. Det såkaldte etiske kompas skal sikre, at man nøje kan følge batterierne fra vugge til grav.
Et digitalt ID-certifikat, der dokumenterer batteriernes “renhed” – populært beskrevet som et pas – blev udarbejdet af Global Battery Alliance, og i forbindelse med World Economic Forum i Davos, Schweiz, i januar 2023 blev et konkret forslag til certifikatet præsenteret.
Et nyere EU-tiltag skal sikre, at en vis del af mineralerne i alle elbilers batterier i 2031 skal være genanvendte. Minimum 16 procent af kobolten i batterierne skal være genbrug. For nikkel og litium er kravet mindst seks procent. Det fremgik af en rapport fra ICCT (The International Council on Clean Transportation) i 2023.
Af samme rapport fremgik det, at i Kina skal alle elbilers batterier – uanset om batterierne er produceret i Kina eller importeret til Kina – registreres i en database og følges gennem hele levetiden for at sikre, at batteriet ikke bliver kasseret, men genanvendt ved livscyklussens slutning.
Ifølge IDTechEx er lovgivning og krav omkring genanvendelse af batterier meget forskellige fra verdensdel til verdensdel. Men i og med at de økonomiske potentiale er så stort, vil tilskyndelserne blive tilsvarende større, mener IDTechEx.
Af redaktionen