Mondeo: Bliver det verdens hurtigste facelift?

Efter mindre end et år på markedet gør Ford klar til et facelift af den næsten nye Mondeo. Spionfotos afslører kosmetiske ændringer både for og bag.

Ford må være på vej til at sætte ny rekord for, hvor kort tid der kan gå, inden man giver en bilmodel et facelift. Blot ni måneder efter lanceringen af Mondeo gør Ford klar til et facelift. Det skriver det svenske bilsite automotorsport.se.

Forklaringen på det rekordhurtige facelift skal findes i den kaotiske introduktion af Mondeo

Allerede i 2012 blev den amerikanske version sendt på markedet i Nordamerika. Efter planen skulle den europæiske udgave følge kort efter. Ford nåede endda at vise nyheden i forbindelse med biludstillingen i Paris i september 2012, men inden produktionen blev sat i gang, gik der kludder i Fords produktionsplan. Pludselig besluttede Ford at flytte produktionen af den nye Mondeo fra Belgien til Spanien – og derfra gik der helt kuk i timeplanen. Sagen udviklede sig nærmest farceagtigt og endte med at forsinke den europæiske Mondeo med knapt to år.

For Ford var der næppe noget at grine af. Den massive forsinkelse betød nemlig, at en ny aftapning af ærkerivalen VW Passat nåede på markedet før Mondeo, der dermed måtte se sit forspring blive ædt op af interne problemer med planlægningen.

Facelift øger værditab
For de bilkøbere der har investeret i den nye Mondeo, er morskaben også til at overse. Sædvanligvis sætter et facelift nemlig lidt ekstra fart på værditabet. At det annonceres blot ni måneder efter lanceringen af en ny model gør næppe sagen bedre.

Selv om spionfotografer allerede har fanget forklædte versioner af den kommende Mondeo, skal vi dog ind i 2016 før den opfriskede Mondeo står ude hos forhandlerne.

At dømme efter spionbillederne bliver der tale om et klassisk facelift, hvor der især ændres på for- og baglygter. Ifølge automotorsport.se arrangerer Ford sandsynligvis også lidt om på førerpladsen. Blandt andet spekuleres der i, at Mondeo dropper den klassiske gearvælger til udgaver med automatgear til fordel for en drejeknap, der kører op af midterkonsollen mellem forsæderne. En gimmick der kendes fra Jaguar, som Ford ejede frem til 2008.

Læs også: Ny Mondeo forsinkes yderligere

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here