Hvis salget af elbiler igen skal have fart på, skal elbiler være billige, pålidelige og nemme at leve med, viser amerikansk undersøgelse.
Globalt er salget af elbiler ikke gået i stå. Langt fra. Faktisk stiger det hele tiden – bare langsommere end tidligere. I 2023 blev der solgt næsten 14 millioner elbiler på verdensplan – en stigning på 35 pct. sammenlignet med året før. Men i 2022 steg elbil-salget med 55 pct. og året før med hele 121 pct.
‘Problemet’ er, at bilindustrien havde regnet med fortsat høje vækstrater. At elbiler ville gå som varmt brød ikke bare i starten af 20erne, men også nu og frem mod 2030.
Analyseinstituttet Accenture har undersøgt, hvorfor salget af elbiler så at sige er gået fra høj- til lavspænding. Verden over har Accenture spurgt 6.000 bilkøbere i USA, Italien, Tyskland, Frankrig, Kina og Japan om deres holdning til elbiler.
Baseret på bilkøbernes svar, har Accenture identificeret fem grupper af bilkøbere.
Strateger
Gruppe ét kalder Accenture for strateger. De udgør 20 pct. af de adspurgte og er velhavende, bor i byer og har allerede smag for de dyrere elbiler. De går efter luksus, innovation og status. Strateger prioriterer design, prestige og at fremstå miljøvenlige og vil gerne vise deres succes til andre.
Individualister
Gruppe to er individualister. Dem er der 25 pct. af, og de er ofte yngre bilejere, der bor i byerne og foretrækker elbiler på grund af deres moderne teknologi og mulighed for at personliggøre deres biler. De går efter underholdning og spændende design og sætter pris på detaljer, der passer til deres aktive og uafhængige livsstil.
Plejere
Gruppe tre er plejerne, som der er 21 pct. af. Plejerne prioriterer social og miljømæssig velbefindende over materialisme og ønsker derfor mindre, bæredygtige køretøjer. De ser biler som et praktisk værktøj, ikke statussymboler, og er forsigtige i forhold til elbilers pris, ladeinfrastruktur og pålidelighed.
Konservative
De konservative udgør 17 pct. i gruppe fire og sætter pris på tryghed, rutiner og velkendte miljøer. De foretrækker pålidelige, traditionelle mellemklassebiler og tøver med elbiler, mens de venter på dokumenteret pålidelighed og præstationer på langt sigt, inden de vil overveje at skifte teknologi.
Sparsommelige
Femte og sidste gruppe er de sparsommelige, som der er 17 pct. af. Sparsommelige bilkøbere prioriterer enkelhed højere end luksus og baserer især deres valg på pris. Typisk er de ældre og bor uden for byerne og foretrækker mindre og praktiske biler, som de ikke kan finde som elbiler. Som ‘sene omstillere’ fokuserer de på omkostningseffektiv mobilitet frem for avancerede funktioner.
Markedet er mættet
Ifølge Accenture har bilproducenterne længe haft succes med at appellere til Strateger og Individualister med deres elbiler. De to grupper karakteriseres også ved, at de tidligt omfavner og tilegner sig ny teknologi – de er såkaldte ‘early adopters’, der er tiltrukket af luksus, status og den sidste nye teknik.
Udfordringen er, at denne gruppe har købt sig ‘mæt’ i elbiler – og i øvrigt kun udgør en mindre del af bilkøberne.
Hvis bilproducenterne skal holde spændingen oppe på salget af elbiler, skal de ifølge Accentures undersøgelse have fat i bilkøberne fra de tre andre grupper. Fremtidens elbil-købere er mere mainstream. De kommer fra grupperne Plejere, Konservative og Sparsommelige og har helt andre prioriteter, når de vælger ny bil. De bekymrer sig om pålidelighed, økonomi og hvordan elbiler kan integreres i deres hverdag.
Emner som ladeinfrastruktur, dyrere elbiler og risikoen for ændringer i deres livsstil er fortsat med til at få mange forbrugere fra disse grupper til at udskyde omstillingen til elbiler.
Nu skal masserne med
Ifølge Accenture skal bilproducenterne forstå og handle på de præcise forskelle mellem de fem kundetyper. Først når produkterne, altså elbilerne, og den måde som bilproducenterne markedsfører og sælger dem på, er justeret bedre ind til nye kundetyper som Plejere, Konservative og Sparsommelige, bliver elbiler attraktive for de brede masser.
Vil det lykkes? Ja, mener Accenture, for undersøgelsen viser også, at interessen for og accepten af elbiler er stigende på tværs af kundegrupperne:
47 pct. af bilkøberne er overbevist om, at fremtiden tilhører elbilerne.
57 pct. af bilkøberne vil købe en elbil inden for de næste 10 år.
43 pct. af ikke-elbilejerne overvejer at køen en elbil næste gang.
80 pct. af bilkøberne betragter pålidelighed, sikkerhed og pris som de vigtigste kriterier for deres valg af bil.