Stellantis-platform forvandler Citroën C5 Aircross til en elbil med en rækkevidde på op til 680 km. Bilen er køreklar næste sommer.
Den platform, som for alvor gør elbiler fra Stellantis-koncernen konkurrencedygtige, finder nu også vej til Citroën. Med koncernens STLA-platform får C5 Aircross forudsætningerne for at blive en kompetent elbil med 680 kilometers rækkevidde.
Platformen fandt først vej til Stellantis-familiens overhoved, Peugeot, hvor den har klædt SUV-coupeen E-3008 og den syvpersoners E-5008 på med lang rækkevidde.
Indtil nu har Citroën som leverandør af elbiler levet en tilbagetrukket tilværelse. Kun ë-C4 og ë-Berlingo med reelt set overhalet elbil-teknologi har været mulighederne. Den meget omtalte ë-C3, der koster fra 180.000 kroner og skulle bane en seriøs elektrisk vej for Citroën, er ramt af massive softwareproblemer. Danske købere har kunnet bestille bilen siden marts, men produktionen af den gik først for alvor i gang i september – og Danmark er næppe det første marked, som får stillet sulten.
Kort vej fra koncept til rigtig bil
Men på denne uges biludstilling i Paris ruller Citroën skytset frem. Den mellemstore SUV C5 Aircross står badet i projektørlyset. Ganske vist som konceptmodel, men ifølge Citroën-topchef Thierry Koskas er den 95 procent klar, og forhåbningen er en lancering kommende sommer.
Med de samme batterier som Peugeot-søsterbilerne får C5 Aircross et batteri på 73 kWh og et på hele 98 kWh. Det største giver Peugeot E-5008 en rækkevidde på 660 km. Også Opel Grandland og Jeep Compass er på vej med samme teknologi.
STLA-platformen er af den fleksible slags, og dermed vil man også kunne benytte den til biler med fossilmotor. På visse markeder – ikke i Danmark – fås 3008 og 5008 også som mild hybrid og opladningshybrid, og det samme bliver tilfældet for C5 Aircross. Hvad Citroën Danmark beslutter i forhold til modeludbud vides endnu ikke.
Den nuværende C5 Aircross er fra 2017 og har været en solid succes for Citroën. Men ‘det er tid til at forny den’, som topchef Koskas sagde ved præsentationen i Paris. Den nye er 15 centimeter længere (nu 465 cm) og knap tre centimeter lavere (nu 166 cm høj) end den udgående.
I den franske hovedstad viser Citroën også en fornyet udgave af C4. Ændringerne er mest af designmæssig karakter, så C4 og ë-C4 nu har fået samme udtryk som C3 og C3 Aircross.
Teknologien er den samme, så C4 har endnu ikke fået mulighed for Stellantis-koncernens nyeste platform med lang elektrisk rækkevidde. ë-C4 kan køre i omegnen af 350 kilometer på en opladning.
Af redaktionen