Opel er klar med sjette generation af minibilen Corsa. Først præsenteres den som elbil, senere følger udgaver med forbrændingsmotorer fra Peugeot.
Opel har udsendt de første fotos af den nye Corsa. Sjette generation af minien, der er solgt i flere end 13 millioner eksemplarer, bliver den første, der er udviklet efter, at Peugeot-Citroën købte Opel. Derfor står den nye Corsa på samme fransk-udviklede platform, der også benyttes til den kommende Peugeot 208.
Sammenlignet med forgængeren bliver Corsa fire centimeter længere, så den nu måler 406 centimeter fra front til hæk. Til gengæld reduceres højden fra 148 til 143 centimeter. Med lavere til loftet kommer man også til at sidde næsten tre centimeter lavere – Corsa får altså en lav og sportslig kørestilling.
Som sin franske kusine kommer sjette oplag af Corsa både som ren elbil og med forbrændingsmotorer. Opel vælger i første omgang at vise den eldrevne version, der får navnet Corsa-e. Elmotoren yder præcis 100 kW. Det svarer til 136 hk og med et solidt moment på 260 Nm sender det den tysk-franske mini fra 0-100 km/t på 8,1 sekunder.
330 km per opladning
Batteripakken er på 50 kWh. Ifølge Opel rækker det til 330 kilometer på en fuld opladning efter den realistiske WLTP-norm. Altså ikke så meget som rækkevidde-mestre som Kia e-Niro og Tesla Model 3. Corsa er dog også en væsentligt mindre bil, der til gengæld kan lades 80 procent på blot 30 minutter.
Opel fokuserer udelukkende på el-udgaven og nævner ikke noget om udgaver med benzin- og dieselmotor. Men de kommer – og det bliver med fransk udviklede motorer fra Peugeot. Hvis det fulde motorprogram fra 208 overføres til Corsa betyder det tre trecylindrede benzinmotorer på enten 75, 100 eller 130 hk samt en ny 1,5 liters diesel med 100 hk.
Mens mekanik og undervogn hovedsageligt er udviklet af Peugeot, får Corsa sit helt og Opel-typiske design. Udvendig går Opels genkendelige ‘hockey-stav’ igen i både for- og baglygter og i knækket langs sidedørene. Indvendig er Corsa også sin egen med lækkert sportsrat, digital instrumenter og en meget velintegreret infotainmentskærm på hele 10 tommer i midterkonsollen. Standardudgaven er dog på mere beskedne syv tommer.
Modsat det såkaldte i-Cockpit i Peugeot 208, hvor man ser instrumenterne over et særligt lille rat, holder Opel fast i en klassisk førerplads.
Som Peugeot 208 får også Corsa adgang til masser af moderne sikkerhedsudstyr. Det gælder blandt andet anden generation automatisk nødbremse, der virker ved hastigheder op til 140 km/t og også bremser for fodgængere og cyklister. Corsa kan også udstyres med skilteassistent, adaptiv fartpilot, træthedsassistent, vejbaneassistent og advarsel mod køretøjer i den blinde vinkel.
‘Hjemme’ i Tyskland kan Corsa allerede bestilles fra begyndelsen af juni. Corsa ventes til Danmark i løbet af september – af samme grund må vi vente lidt med de danske priser.’