Fem-dørs hatchback og en stationcar er de sikre kort for tredje generation af den koreanske Golf, Hyundai i30. Til gengæld afløses tre-dørs udgaven af en fire-dørs coupe.
Koreanerne trækker endelig den nye Hyundai i30 ud i lyset. Efter et par appetitvækkere i dunkel belysning løfter Hyundai nu sløret for tredje oplag af den koreanske Golf-udfordrer.
De første billeder afslører en moden, stilsikker og måske lidt afdæmpet i30. Hvor forgængeren havde svulmende skærme og flader, der både buede ind og ud, er afløseren mere stram i betrækket. Til gengæld har den fået tilført et touch af klasse, og det er netop, hvad Hyundai ønsker med i30. Under ledelse af den tidligere Audi-designer Peter Schreyer går Hyundai efter en ’modern premium’ oplevelse, som fabrikken udtrykker det. Et begreb, der bedst kan oversættes til, at Hyundai forsøger at erobre en position i markedet som et lidt billigere, men kvalitetspræget alternativ til de fineste biler i klassen som VW Golf og måske også Audi A3 og BMW 1.
I Danmark efter nytår
Premium-udstrålingen får et ekstra nøk med en ny variant, der afløser den nuværende, semisporty tredørs model: Fastback hedder den, og det dækker over en firedørs coupé i stil med Mercedes CLA. En potent N-udgave, der skal tage kampen op med Golf GTI og Ford Focus ST, understreger også Hyundai’s voksende ambitioner for i30. Langt de fleste vil dog blive solgt i de mere almindelige femdørs-udgaver som enten hatchback eller stationcar. Førstnævnte ventes til Danmark i begyndelsen af 2017, mens i30 stationcar, fastback og den sporty N-udgave følger efter sommerferien næste år.
Teknisk får i30 en kraftig opgradering af elektronikken. Den nye i30 bliver den første i serien, der endelig kan fås med en otte tommer stor trykfølsom skærm til bl.a. navigation. De billigere udgaver må dog nøjes med en fem tommers skærm, men nu er Hyundai i hvert fald kommet på omgangshøjde med konkurrenterne.
Andre opgraderinger består af automatisk nødbremse, vejbaneassistent og en alarm, hvis chaufføren virker træt og uopmærksom. En radarbaseret, adaptiv fartpilot, der selv holder afstand, bliver ekstraudstyr.
Selv om i30 bevarer den nuværende akselafstand, er platformen angiveligt ny. Halvdelen af karrosseriet er udført i højstyrkestål og det skulle øge stivheden med 20 procent og gøre køreegenskaberne bedre. Udvendigt vokser i30 kun beskedent med 1,5 cm i bredden og fire cm i længden.
Tre diesel og tre benzinmotorer
Under den nye motorhjelm bliver der seks maskiner at vælge mellem: tre diesel og tre benzin. 1,4 diesel med 95 hk og 1,6 med enten 110 eller 133 hk er forbedrede udgaver af gamle kendinge. Mindste benziner – en 1,4 med 100 hk – flytter også med over fra den nuværende model. Ny er til gengæld en trecylindret 1,0 med 120 hk og en firecylindret 1,4 med 140 hk. Senere følger en væsentligt kraftigere turbobenziner til den sporty N-model.
Tredje generation af Hyundai i30 skal fortsat bygges i tjekkiske Nosovice.
Læs også: Efter 100.000 km i Hyundai i30: Nul fejl