På besøg i Danmarks første Omtankestation: Hallo, er her nogen?

E.ON Omtankestation

Ladeoperatøren E.ON vil gentænke ladestationen med Danmarks første Omtankestation med grønne områder, lounge og mødelokaler.

Tager du afkørsel 56 Horsens Vest på motorvej E45, lokker ladeoperatøren E.ON med en særlig oplevelse for elbilister, der skal have strøm på batteriet. Danmarks første Omtankestation kalder E.ON ladestationen. Navnet dækker over grønne udendørsarealer ved ladestanderne med bænke, legeplads og grønne stier til en gåtur.

Er vejret dårligt, kan man sætte sig ind i loungen. Her er der luksuskaffe i automaten til 24 kr. pr. kop, snacks fra lokale leverandører, et legehjørne til børnene og lænestole i bæredygtigt egetræ. Man kan også booke et mødelokale, så man kan holde et Teams-møde i fred og ro, mens der kommer strøm på elbilen uden for.

Vil gentænke konceptet

”Med Omtankestationen er stort set alt ved de kedelige og støjende asfaltpladser, vi i dag tanker og oplader på, vendt på hovedet. Her sker opladningen i grønne omgivelser med plads til gåture, og der er ro til at høre fuglene synge,” siger Anders Krag, som er ansvarlig for E.ON Drive Infrastructures arbejde med at bygge ladestationer i Europa.

I en tid, hvor gammeldags tankstationer erstattes af ladestationer til elbiler, der kræver lidt længere tid at ’tanke’, vil E.ON gentænke servicestations-konceptet

”Hvis vi ser på forudsætningerne, er de jo nogle helt andre, end dengang, vi stadig troede, at fossile brændsler var fremtiden. Uanset, hvordan vi vender og drejer det, tager det altså lidt tid at få en fuld opladning. Det prøver vi nu at udnytte til at lave noget, som passer bedre til den verden, vi lever i,” siger Anders Krag.

Loungen er lys og ren. Der er mulighed for at booke et tilstødende mødelokale.

E.ON’s Omtankestation i Horsens er den første af sin art, men ambitionen er at åbne mange flere i Danmark og resten af Europa.

“Vi tror på, at Omtankestationen er en ny generation af ladestationer. Nu går vi forrest fra vores side, men jeg håber, at andre vil lade sig inspirere, så vi kan få skabt en forandring, der batter,” siger Anders Krag.

Ikke en sjæl

Det lyder jo godt, så Hvilkenbil hoppede ind i elbilen og kørte til Lund ved Horsens for selv at prøve konceptet. Og gerne tale med et par kunder eller tre.

Det sidste blev der ikke noget af. Hverken kl. 13.30 eller ved 18-tiden, hvor vi kørte forbi igen. Der var simpelthen ikke en sjæl.

En meget venlig servicemedarbejder, der dagligt tjekker, om alt er i orden på den ellers ubemandede Omtankestation fortalte, at det svinger meget, hvornår bilisterne kommer for at lade. Ofte er der godt belagt om morgenen og sidst på eftermiddagen, når folk kører hjem fra arbejde. Weekenden kan være travl, når børnefamilierne er på langtur og gerne vil lade et sted, hvor der er gode faciliteter for hele familien.

På Facebook kan man se flere brugere brokke sig over priserne på strømmen. Det kan også være en del af forklaringen på, at Hvilkenbil måtte køre igen uden ét eneste brugerinterview på blokken.

Frisør, bager og pizzeria

Men pænt er her. Toiletterne var pinligt rene, der er god kaffe til rimelige priser i automaten og idéen med at man kan booke et roligt mødelokale er sympatisk.

Lige ved siden af kan man endda få en lynklipning hos frisøren. Der er også bager og pizzeria, hvis man er til mere end snacks fra automaten inde i loungen.

En kop kaffe fra automaten koster 24 kr.

Udendørsarealerne er til at overskue. En bænk her, et legeredskab dér. Den store travetur til højtravende filosofiske tanker bliver det næppe til. Dertil er området simpelthen klemt for meget inde mellem bygninger og veje. Men med en god kilometer ud til E45 er her lidt mere fredfyldt end på så mange andre ladestationer.

Snæver rundkørsel

Et lille minus er, at ladestanderne er placeret i en cirkel omkring en meget lille rundkørsel. Selv i en kompakt VW ID.3, der nærmest bogstaveligt talt kan vende på en middagstallerken var vi ved at komme i karambolage med et skilt i midtercirklen, da vi bakkede ud igen. Godt de fleste elbiler har bakkameraer og p-sensorer.

Og hvorfor bliver ladeoperatørerne ved med at glemme to helt basale ting til elbiler, der er oplagte at benytte, når man holder stille i 20 minutter: En spand med vand og en svaber til forrudevask og flytbare luftkompressorer, så man kan justere dæktrykket. Kom nu E.ON og Co. Elbiler har også brug for vand og luft.

Minder om Clever

Sammenlignet med en klassisk tankstation minder E.ON’s Omtankestation mere om loungen i en mindre lufthavn. Mens udearealerne ligner det, vi efterhånden kender så godt fra Clevers mange ladestationer.

Spørgsmålet er, om kunderne gerne kører en god kilometer væk fra motorvejen for at lade strøm i lidt mere rolige omgivelser. Eller foretrækker den traditionelle tankstation-løsning helt ude på E45?

14 lynladere leverer op til 300 kW og ligger rundt om en lille rundkørsel.

At dømme efter fremmødet, tyder noget på det sidste. Og i takt med, at elbilerne lader stadig hurtigere, kan den ’hurtige’ klassiske tilgang vise sig at være den mest langtidsholdbare.

Men ros til E.ON for at tilbyde lidt ekstra, når man nu holder 20 minutter eller mere for at lade op. Hvilkenbils udsendte nød stilheden og de pinligt renlige omgivelser. Og det føles som ren luksus at have frit valg mellem 14 300 kW-lynladere.

Fakta om E.ON Omtankestation

Ladeoperatøren E.ON har åbnet den første Omtankestation i Lund lidt uden for Horsens ved afkørsel 56 Horsens vest. Flere stationer er planlagt i Danmark og resten af Europa.

Hvad tilbyder den?

  • Grønne omgivelser
  • Lounge med kaffe og snacks
  • Lokalt bageri, pizzeria og frisør
  • Stisystem med spredte siddepladser
  • Fokus på bæredygtighed med bl.a. brug af overskudsjord, borde af tekstilaffald, interiør fra genbrugsbutikker og stole af egetræ

E.ON Omtankestation er udviklet af Labland Arkitekter fra Aarhus

Se mere hos E.ON.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here