Penge afgør danskernes valg af bil

mest solgte bil

Den nye bil skal køre langt på literen og være billig i indkøb og drift, viser ny undersøgelse. Farven skal være sølv eller sort – hvordan bilen i øvrigt ser ud er mindre vigtigt.

Danskernes valg af bil er hverken styret af design, hestekræfter eller mærker, der giver prestige hjemme på villavejen. I stedet har krisestemningen indfundet sig, når hr. og fru Danmark træder ind hos forhandlerne for at købe ny bil. Her går de fleste af os efter biler, der kører langt på literen, koster så lidt som muligt og samtidig er billige i drift. Det viser en stor undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har foretaget for den danske Hyundai-importør, og som omtales i Århus Stiftstidende.

1.505 danskere blev spurgt, hvad de lægger mest vægt på, når de vælger ny bil. 73 procent ønsker sig en bil, der kører langt på literen, mens bilens pris er afgørende for 61 procent. Først på fjerdepladsen handler det ikke længere om økonomi: Her nævner 55 procent af de adspurgte sikkerhed som afgørende for deres valg af bil.

De mere følelsesbetonede og subjektive kvaliteter kommer langt nede på ønskelisten. For eksempel nævner kun 14 pct. af de adspurgte bilens design som noget, de lægger vægt på.

Fornuften – og måske allermest tanken om den højest mulige gensalgsværdi – styrer også vores valg af bilens farve: Sølvmetallic er fortsat mest populært med sort og grå på henholdsvis 2. og 3. pladsen. Først på 4. pladsen kommer der lidt farve i gadebilledet; 9 pct. ønsker sig en rød bil.

Danskernes foretrukne bil er altså en billig, brændstoføkonomisk minibil i sølvmetallic. Og det er ikke noget, vi bare siger i en markedsundersøgelse: Det meste af 2012 har den mindste bilklasse faktisk udgjort over to tredjedele af det samlede bilsalg herhjemme. For langt de fleste bilkøbere er det i høj grad fornuften og ikke følelserne, der afgør bilvalget.

Det går bilkøberne efter:

  1. Langt på literen: 73 pct.
  2. God pris: 61 pct.
  3. Billig i drift: 57 pct.
  4. Højt sikkerhedsniveau: 55 pct.
  5. Køreegenskaber: 47 pct.
  6. God plads på sæderne: 36 pct.
  7. Stort bagagerum: 33 pct.
  8. Lavt CO2-udslip: 30 pct.
  9. Forhandler du er tryg ved: 28 pct.
  10. God i bykørsel: 19 pct.
  11. Omfattende garantiordning: 17 pct.
  12. Flot design: 14 pct.
  13. Overskueligt instrumentbræt: 12 pct.
  14. Købe hos forhandler i nærheden: 11 pct.
  15. Mulighed for serviceaftale: 6 pct.
  16. Andet: 2 pct.

Mest populære udstyr:

  1. Klimaanlæg: 73 pct.
  2. Fartpilot: 48 pct.
  3. Sædevarme: 43 pct.
  4. Fleksible sæder: 34 pct.
  5. Navigation: 33 pct.
  6. Bakalarm: 29 pct.
  7. Multifunktionelt rat: 23 pct.
  8. Automatgear: 19 pct.
  9. Bluetooth: 17 pct.
  10. Flere højttalere: 14 pct.

(Undersøgelsen er foretaget blandt 1.505 personer af Epinion for den danske Hyundai-importør)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here