Polestar vil opfange utilfredse Tesla-kunder

Tesla-ejer Elon Musks politiske ambitioner skaber muligheder for Polestar. Mærket vil have fat i Tesla-ejere, der er utilfredse med Musk.

Når katten er ude, spiller musene på bordet.

Michael Lohscheller, ny chef for Polestar, kender tilsyneladende også det gamle mundheld. I hvert fald ser Lohscheller muligheder i, at Tesla-ejer Elon Musk bogstaveligt talt har mere travlt med at slå ud med armene på den storpolitiske scene end at passe sit bilmærke.

”Mange mennesker har en meget, meget negativ følelse,” siger Michael Lohscheller om Elon Musks indblanding i europæisk politik i et interview med businessmediet Bloomberg.

Elon Musk har for nylig blandet sig i både engelsk og tysk politik med konkret støtte til den yderste højrefløj i begge lande. Ved den amerikanske præsident Donald Trumps indsættelse i mandags, satte Musk trumf på med en hilsen til Trump-tilhængere mange sammenlignede med nazistisk heilen.

”Rendyrket arrogance”

Tysk-fødte Lohscheller anerkender Elon Musks resultater, men kritiserer hans indblanding i europæisk politik i skarpe vendinger:

”Jeg synes det er fuldstændig uacceptabelt. Det gør man bare ikke. Det er rendyrket arrogance,” siger Michael Lohscheller til Bloomberg.

Polestars øverste chef vil ikke desto mindre udnytte situationen. Lohscheller har sagt til sine salgsdirektører, at de skal opfange potentielle Tesla-købere, der er utilfredse med Elon Musk og ikke ønsker at blive forbundet med Tesla-mærket.

Dermed kan den enes død blive den andens brød for nu at blive i de gamle mundheld.

Har brug for nye kunder

Lohscheller og Polestar har nemlig brug for alle de kunder, de kan trække ind i butikken. Sidste år faldt Polestars globale salg med 15 pct. Til trods for, at mærket i løbet af 2024 udvidede modelprogrammet fra én til tre biler.

Polestar står over for en anden forhindring, der kan spænde ben for Lohschellers plan om at kapre utilfredse Tesla-kunder.

Amerikanske benspænd

Kinesisk-ejede Polestar fremstiller de fleste biler i Kina. USA har netop vedtaget en lov, der forbyder kinesisk software og hardware i biler, der skal sælges i USA. Reelt umuliggør det salg af kinesisk fremstillede biler i USA. Samtidig barsler USA med en lov, der også gør det ulovligt at benytte kinesiske komponenter i biler, der fremstilles ’hjemme’ i USA. Det gør betingelserne endnu vanskeligere for Polestar, der fremstiller en enkelt model, Polestar 3 i South Carolina.

Spørgsmålet er, om Lohscheller og Polestar kan løse udfordringerne. Polestar ser i hvert fald muligheder i at samle utilfredse Tesla-kunder op. Og måske også begyndende sprækker i Teslas dominerende position på markedet for elbiler: Sidste år gik Tesla-salget tilbage for første gang nogensinde og en ny undersøgelse viser, at Teslas mærkeværdi falder markant.

”Vi forventer, at 2025 bliver det bedste år nogensinde for Polestar,” siger Michael Lohscheller i interviewet med Bloomberg.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here