Salget af elbiler er faldet til en fjerdedel. Det skal der gøres der gøres noget ved, mener politikere, der vil give kontante tilskud til elbiler.
Der er dømt politisk slingrekurs over for elbiler. Salget af elbiler er faldet til en fjerdedel efter indfasning af registreringsafgiften. Fra januar til august i år er der blevet solgt 414 elbiler. I samme periode sidste år blev der solgt 1.716 elbiler, viser tal fra De Danske Bilimportører.
Og det skal der rettes op på, mener Socialdemokraterne og de Radikale, som vil sætte strøm til salget med en ordning, der giver danskerne en rabat, når de investerer i en elbil.
”Vi skal have solgt flere elbiler. Da vi lavede vores elbils-aftale, forventede vi et bestemt antal, som vi kan se, at vi har svært ved at nå. Derfor er der brug for at gøre en ekstra indsats, siger skatteordfører for de Radikale Martin Lidegaard (R) til dr.dk.
Ordningen går på, at de første 1.000 danskere, der køber en elbil, skal have et tilskud på 40.000 kroner. Planen er, at staten skal betale 20.000 kroner i tilskud, og elbil-producenterne det resterende.
Dermed er der dømt ren politisk slingrekurs for elbilerne.
Kompensation for afgifter
Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og de Radikale indgik nemlig i oktober 2015 en aftale om indfasning af registreringsafgift på elbiler, der ellers har været fritaget, frem mod 2020. De nye regler trådte i kraft fra nytår og har altså næsten trukket stikket på salg af elbiler.
Martin Lidegaard ser det som en kompensation for den afgift, der er blevet pålagt elbilerne.
Ifølge Dansk Elbil Alliance er der i dag stort set ingen private danskere, der køber elbiler. Elbilerne på markedet herhjemme bliver primært solgt til udlejningsselskaber og kommuner.
”Det vil sende et rigtig godt signal til markedet om, at politikerne gerne vil elbilerne. Og det vil være en god hjælp til danskerne, når de skal købe en ny bil. Så vil 20.000 kroner kunne betyde noget. Så det er en god idé, siger branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader, til Ritzau.
Hun oplyser, at mens det nuværende salg herhjemme ligger på en fjerdedel sammenlignet med samme tidspunkt sidste år, så er det globale salg af elbiler til gengæld steget med 50 pct.
”Det burde det også gøre i Danmark,” siger Lærke Flader.
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) tager positivt imod forslaget fra de to partier.
”Det private salg er gået i stå. Det må man erkende. Så det kan være, at det er det rigtige puf, der skal til for at sætte gang i det private salg af elbiler,” siger han til dr.dk.