Porsche håner Hyundai for kunstige gearskift

Porsche har overvejet at lave kunstige gearskift a la Hyundai Ioniq 5N, men droppet idéen. ”Hvorfor lave noget dårligere?”, spørger tyskerne.

Hyundai har fået masser af omtale af den elektriske ’muskelbil’ Ioniq 5N. Bogstavet N er et hint til den berygtede tyske racerbane Nürburgring og dermed også, hvad den hårdt pumpede Ioniq 5N handler om.

Med hjælp fra den tidligere chef for BMWs M-afdeling, Albert Biermann, har koreanerne skabt en elektrisk køremaskine, der skal overbevise selv hårdnakkede bilentusiaster med benzin i blodet om, at det kan være lige så sjovt at køre på strøm.

Midlerne er bl.a. kunstig motorlyd via bilens højttalere og falske gearskift, der skal efterligne gearskift med mellemgas og det hele i en mekanisk dobbeltkoblingsgearkasse med otte trin. Tanken er, at lyden og fornemmelsen af højlydt udstødning og brutale ryk i gearkassen skal øge fornemmelsen af fart og kræfter i den elektriske Ioniq 5N. Som elbiler er den ellers født støjsvag og med blot et enkelt gear.

Lyder fjollet – virker godt

Meningerne om resultatet er delte. Mange testkørere er dog enige om, at Ioniq 5N tager titlen som markedets sjoveste elbil. Og at kunstig lyd og gearskift på papiret lyder fjollet, men i praksis fungerer og giver en ’ægte’ oplevelse af bilens elektriske kæmpekræfter. Ioniq 5N har 650 hk, som den sender ned i alle fire hjul. 0-100 km/t er overstået på sølle 3,4 sekunder, så en 5N kører fra det meste med en fossilmotor under hjelmen.

Kunstig motorlyd og falske gearskift lyder corny – men muskel-elbilen Hyundai Ioniq 5N har mange fans.

Porsche har kigget med på sidelinjen. I et interview med det australske bilmedie Drive indrømmer udviklingskører Lars Kern, at han har været med til at testkøre Ioniq 5N for at vurdere, om Porsche skulle gøre noget lignende.

Kan ikke se meningen

”Naturligvis holder vi øje med, hvad konkurrenterne laver, men vores holdning til det (falske gearskift) har altid været; hvorfor skulle vi gøre noget dårligere? En elmotor er bedre end en forbrændingsmotor, så vi blev enige om, at der ikke er nogen grund til at simulere noget, der var engang. Vi konkluderede, at det ikke var noget for os,” siger Lars Kern og uddyber:

”Jeg kan ikke se meningen i at bruge det (kunstige gearskift) til at give dig en følelse af, at det er en forbrændingsmotor, for det er det ikke. Vi vil ikke lave kunstig motorlyd, for vi fremstiller stadig forbrændingsmotorer, så vi kan ikke se idéen med det.”

Porsche er kendt for at holde fast i egne principper. Det grundlæggende design af den ikoniske 911 er stadig det samme, og Porsche lovede for nylig, at man aldrig ville sætte tablet-store skærme i mærkets biler. I stedet vil man integrere mindre skærme i instrumentpanelet, så føreren kan orientere sig om det vigtigste; hastigheden og vejen.

En spøjs krølle på historien er, at Porsche kalder topudgaverne af sine elbiler for Turbo. Det må også siges at være rimeligt kunstigt, da elmotorer ikke bruger turboladere…

[email protected]   

5 Kommentarer

    • Præcis 🙂 Og tak for at gøre opmærksom på den krølle Bo – nu tilføjet til artiklen. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

  1. Ja, både kunstig motorlyd (der også findes på fossile biler, fx visse Seat), falske afgangsrør, falske luftindtag, og nu åndssvage falske gearskift i elbiler – det er da åndssvagt. Lige som at Porsche har en elbil, der hedder Turbo. Jeg kan leve med overdrevne diffusere, spoilere, AMG og M mærker og lignende på almindelige biler, men ikke noget der er så dumt som ovennævnte.

    Jeg hepper på de mærker der undlader at benytte disse “billige” (og åndssvage) tricks i forsøg på at få en bil til at udgive sig for noget, den ikke er.

    Hvad er det næste? Falsk røg fra falsk afgangsrør på elbiler? Falsk lugt af benzin på elbiler? Falsk lyd af hvinende dæk når der drejes?

  2. Ja det er skørt. Det er i samme kategori, som de 4 store japanske motorcykelproducenter, når de forsøger at kopiere Harley Davidson (jep, selv lyden skal kopieres). De forsinker tændingen, for at få den karakteristiske motorgang.. det lykkes bare ikke rigtigt.

  3. Nu kan man faktisk slå “gearskifte funktionen” og motorlyden fra i Hyundai’en.
    I virkeligheden er det blot endnu et party trick. Skærmene er efterhånden også overproppet med alskens overflødige funktioner, som gør betjeningen mere besværlig.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here