Andelen af leasede biler i Danmark steg med 17 procent i februar. Privatleasing er st storbyfænomen, der er særligt udbredt i København og Aarhus.
I februar 2017 blev 7.300 af de 17.500 nye personbiler registreret til leasing. Det er 17 pct. flere end i februar 2016. Men de privaleasede biler er langt fra jævnt fordelt over landet, hvor der er stor forskel på, om man foretrækker at købe eller lease sin nye bil.
Mens privatleasing er totalt by-smart i Hovedstadsområdet og i Midtjylland, primært Aarhus, så er det ikke noget der hitter ude på landet, viser nye tal fra Danmarks Statistik for 2016.
Helt ned på kommuneniveau er der markant forskel på, om den nye bil er anskaffet ved køb eller ved privatleasing.
I København, Frederiksberg, Gentofte, Hørsholm og Rudersdal er mere end 35 pct. af de nye biler i husholdningerne leaset. Leasingandelen er omvendt ret begrænset jo længere væk køberne er fra de store byer, skriver Danmarks Statistik.
Færrest på Ærø og i Lemvig
Under 4 pct. af køberne i Ærø og Lemvig kommuner har således leaset deres nye bil, og i en række andre yderkommuner er leasingandelen under 15 pct. For hele landet udgør privatleasing 22 pct. af tilgangen af nye biler til husholdningerne.
Det overrasker ikke redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling, at der er store geografiske forskelle på privatleasings popularitet.
”Privatleasing er en ny måde at have bil på, som er vokset voldsomt i løbet af de seneste par år, og det er naturligt, at det er de yngre bilister, der tager denne nye måde at have bil på til sig først, mens vi der er ’lidt ældre’ er vokset op med at en bil, det er noget man ejer,” siger han.
”Hvis man går og drømmer om en lille bil til at lette hverdagen, er det let og uforpligtende at komme i gang helt uden lån i banken, og det tiltaler mange – ikke mindst singler og den nystartede familie, som der er mange af i og omkring de største byer,” uddyber Jens Velling.
Lave renter hjælper
Fremgangen i privatleasing skyldes ifølge redaktøren også det ekstremt lave renteniveau.
”Den ultralave rente gør det muligt for importører og leasingselskaber at skrue attraktive leasingtilbud sammen med en lav førstegangsydelse på 5.000 eller 10.000 kr., som formår at tiltrække forbrugerne,” siger Jens Velling.
Han mener, at det for mange unge mennesker er et tillokkende alternativ til en billigere, ældre bil.
”Privatleasing er dejligt uforpligtende, og det kan mange godt lide. Du behøver ikke vide noget om biler eller frygte reparationer og dyre serviceomkostninger. Privatleaser du, er der mindst to års reklamationsret på bilen og service er inkluderet,” forklarer redaktøren om den voksende mængde privatleasede biler i og omkring storbyerne.
Leasingbilerne udgjorde i februar i år 42 pct. af alle nye biler mod 38 pct. i februar 2016. 69 pct. af leasingbilerne var til erhvervsleasing, mens 31 pct. var til privatleasing.
Læs også: Leasing-kunder får i snit efterregning på 3.400 kr.
KORT: Privatleasings andel af tilgangen af nye personbiler i husholdningerne, 2016
Kilde: Danmarks Statistik