Mazda sætter endnu en gang prisen ned på elbilen MX-30 og gør den til Danmarks billigste elbil. Udstyr er i top, men der er et men…
I en tid, hvor markedet skriger på billige elbiler, er det enhver reklamemands drøm at kunne bruge udtrykket ’Danmarks billigste elbil’.
Hos den danske Mazda-importør har de nu muligheden. Importøren har nemlig endnu en gang barberet et større beløb af prisen på elbilen MX-30. Denne gang er rabatten på 23.000 kr., og det betyder, at priserne starter lige under 190.000 kr. Dermed underbyder Mazda Danmarks hidtil billigste elbil MG 4, der koster lige under 200.000 kr.
Med klædelig beskedenhed konstaterer Mazda blot, at ’kampagnerabatten’ gives frem til udgangen af juni – og at der ”biler på lager til hurtig levering.” Altså ikke noget marketingpral – men den er god nok: MX-30 er vitterligt Danmarks billigste elbil.
Citroën bliver billigere
I hvert fald i skrivende stund. Markedet for elbiler er som bekendt brandvarmt og præget af en heftig priskrig, så meget kan ske. Citroën har for eksempel annonceret den nye ë-C3 til priser fra 180.000 kr., men den kan først leveres til efteråret. Indtil det sker, har Mazda positionen som billigste elbil.
Trods titlen er der intet billigt eller discountagtigt ved MX-30. Her er tværtimod fiffige bagdøre, der åbner modsat, en lækker kabine med naturlige korkindlæg og en alenlang liste over standardudstyr, der bl.a. omfatter lækkerier som head-up display, adaptiv fartpilot, navigation, varmepumpe, masser af sikkerhedsudstyr og 18-tommer alufælge.
Markedets mindste batteri
Så hvor ligger hunden begravet, spørger den opmærksomme læser? Den må være der et sted til den pris… Og ja, det er den. ’Hunden’ ligger gulvet i form af det mindste batteri blandt alle markedets elbiler. Blot 35,5 kWh råder MX-30 over. På den måde følges pris og præstationer trods alt nogenlunde ad.
Rækkevidden er i sagens natur til at overskue: 200 km efter den optimistiske WLTP norm. Det vil sige 120-150 km i virkelighedens verden, hvis den omfatter kørsel på motorvej.
Men tøv en kende før du afskriver den smarte, elektriske japaner. Hvis du aldrig kører langt, men holder dig inde i byen med masser af start-stop trafik, er 200 km pludselig realistisk. Og vil være rigeligt for de fleste ’bybilister’. Er det tilfældet, at MX-30 et spændende alternativ til en benzindrevet minibil.
Lader hurtigt derhjemme
Driftsomkostningerne vil være beskedne, og fordelen ved et lille batteri er, at det hurtigt lades op i en almindelig vekselstrømslader på 11 kW, som der står på snart hvert andet gadehjørne i mange danske byer. Her kan du lade det lille batteri op fra 20 – 80 pct på under to timer. Skal det gå hurtigere, tager MX-30 op til 50 kW i en hurtiglader – det reducerer ladetiden fra 20 – 80 pct. til 26 minutter.
Alt efter kørselsbehov kan MX-30 altså være værd at overveje – ikke mindst nu, hvor den er blevet Danmarks billigste elbil.
Beskeden rækkevidde vil dog være en showstopper for de fleste. Trods lave priser har Mazda kun solgt lidt over 1.000 styk herhjemme siden lanceringen sidst i 2020.
Du kan se alle priser på MX-30 her.