PSA Peugeot Citroën har nu som første bilproducent offentliggjort realistiske brændstoftal – og som ventet ligger bilernes reelle forbrug markant over EU-normen.
Du kender det nok; det kan være mere end svært, at få din bil til at gå lige så langt på literen, som brochuren lover. Køber du en Peugeot, Citroën eller DS, er der snart lavet om på det, og du har bedre chance for at nå forbrugstallet i salgsmaterialet.
PSA Peugeot Citroën-koncernen indgik nemlig, som skrevet her på Hvilkenbil.dk, i november 2015 et samarbejde med miljøorganisationen Transport & Environment om at teste koncernens biler under mere realistiske forhold, for derved at opnå nogle forbrugstal, der i højere grad afspejler virkeligheden end den nuværende NEDC-testprocedure.
Og nu er de første resultater for en række af koncernens modeller klar efter en tur på en 96 km testrute i rigtig trafik. Resultater, som køberne fremover også vil få oplyst i brochurer og andet materiale, forlyder det.
Mens den officielle NEDC-testprocedure foregår i et laboratorium, har PSA og Transport & Environment testet bilerne på veje i og omkring Paris, hvor der er kørt 25,5 km i by, 39,7 km på landevej og 31,1 km på motorvej for at opnå et brændstofforbrug, der bedre afspejler kundernes virkelighed. Under testen har der således været passagerer i bilen, last i bagagerummet og ikke mindst har forskellige el-krævende funktioner som aircondition og sædevarme været aktiveret. Selve testmetoden er ifølge PSA Peugeot Citroën baseret på EU’s Real Driving Emissions og er blevet verificeret af det uafhængige firma Veritas.
PSA beviser EU-norm er urealistisk
Og hvad viser de så, de nye realistiske målinger?
Resultatet for Peugeot 308 1,6 HDI 120 hk var et brændstofforbrug på 20 km/l, hvilket er en afvigelse på 38 pct. i forhold til de 32,3 km/l, der er normtallet ifølge NEDC-testproceduren.
Det hele sker med mobilt måleudstyr, der måler CO2-udledningen men senere også NOx-partikler.
Også DS3 1,6 HDI 120 hk er blevet testet. Her nåede man et forbrug i den 96 km lange vejtest på 20,4 km/l. mod 27,8 km/l. ifølge den gældende EU-norm. For Citroën C4 Grand Picasso med samme motor blev resultatet også 20,4 km/l. i stedet for 25 km/l.
Hos PSA ser man således frem til indførelsen af den kommende WLTP-procedure, der fra efterårets 2017 skal give mere realistiske forbrugstal, og man vil fortsat teste koncernens biler. Planen er inden sommeren 2016 at offentliggøre realistiske brændstoftal for yderlige 30 af de mest solgte varianter af Peugeot, Citroën og DS modeller.
PSA har indbudt de øvrige bilproducenter til at benytte testmetoden, men foreløbig har ingen sagt ja tak.
FDM bifalder i øvrigt PSA’s initiativ, men mener ikke det er en holdbar situation, at hver bilfabrik udvikler sin egen realistiske testmetode og ser frem til det nye, obligatoriske EU-testkrav, WLTP, som vil gøre det muligt for forbrugerne at sammenligne mærkerne imellem.
Model | NEDC-tal | Ny vejtest | Afvigelse pct. |
DS3 1,6 HDI, 120 hk | 27,8 km/l | 20,4 km/l | 27 pct. |
Peugeot 308 1,6 HDI, 120 hk | 32,3 km/l | 20,0 km/l | 38 pct. |
Citroën C4 Grand Picasso 1,6 HDI, 120 hk | 25,0 km/l | 20,4 km/l | 24 pct. |
Læs også: Se 10 bilers realistiske forbrug
PSA vil vise realistisk forbrug
Det må være en fejl, der har indsneget sig i jeres artikel her. Ifølge T&E’s egen hjemmeside var testresultatet af Citroen Grand C4 Picasso 5,6 l/100km el. 17,8 km/l. Ville da også være mystisk hvis en større, tungere bil (C4 GP) med samme motor var mere økonomisk end den mindre (308’er).