11 biler møder muren i den sidste crashtest i 2023. BMW og VW overbeviser, populær Hyundai skuffer og Euro NCAP kritiserer SUV’ere.
Som med alting – også crashtests – er der travlhed op til årets slutning. Det gælder også for den europæiske crashtestorganisation Euro NCAP, der har sendt hele 11 biler mod muren i årets sidste crashtest.
Efter støvet har lagt sig, er der overvejende godt nyt. Det gælder ikke mindst for flere af de biler, der har potentiale til at sælge godt i Danmark.
VW ID.7 i top
Mest hæder er der til den ’elektriske Passat’, VWs nye ID.7, der med bedømmelsen 95 pct. i voksenbeskyttelse scorer en af årets bedste resultater i Euro NCAPs crashtest. Du kan se en samlet gennemgang af ID.7’s resultater i videoen herunder.
NCAP fremhæver også ID.7’s evne til at vise hensyn til andre trafikanter – noget, der ifølge organisationen er ved at være en alvorlig mangelvare blandt moderne biler.
Opsang til store SUV’ere
”Forbrugernes efterspørgsel efter tungere, mere kraftfulde og højere biler er en bekymrende tendens, der ikke kun sætter andre bilister i fare, men også har en negativ indvirkning på miljøet. Af de 11 nye biler, der er bedømt, vejer kun tre mindre end to tons. Stigning i køretøjernes vægt skyldes forbrugernes ønske om køretøjer og stadig større batterier, der kan dæmpe forbrugernes rækkeviddeangst. Men det er en tendens, der hverken gavner sikkerheden eller miljøet: Store, tunge biler er generelt mindre energieffektive end små, lette biler, og der er et sikkerhedsproblem, når disse to typer køretøjer kolliderer, eller værre – når bløde trafikanter er involveret,” siger Dr. Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.
Flere af de enorme SUV’ere, som Euro NCAP kritiserer, klarer sig ikke desto mindre godt i den nye crashtest. Det gælder biler som Kia EV9, Mercedes EQE SUV (topbillede) og Xpeng G9, der alle slipper fra testen med de maksimale fem stjerner. Mercedes og kinesiske Xpeng får dog mindre anmærkninger for henholdsvis en dårligt fungerende centerairbag mellem forsæderne og risiko for, at mindre passagerer kan glide under selen i frontalkollisioner.
Hvilket indtryk disse enorme biler gør i sammenstød med mange af de mikro- og minibiler, der kører på vejene i Danmark og resten af Europa giver testene ikke noget realistisk billede af.
Ros til BMW – kritik af Hyundai
Der er også ros til en stor bil, der modsat tidens trend ikke er en SUV, men en mere lav sedan – nemlig BMW i5, der netop er kåret til Årets Bil i Danmark. Den nye 5-serie klarer sig næsten lige så godt som VW ID.7, som du kan se i videoen her.
I den mindre positive ende må en anden finalist til Årets Bil kåringen i Danmark, Hyundai Kona, nøjes med fire stjerner. Faktisk fremhæver Euro NCAP den kompakte koreaner, der tidligere har været blandt de mest populære elbiler herhjemme, som en ’virkelig skuffelse’ i årets sidste crashtest.
”Hyundai Kona skraber sig akkurat igennem med fire stjerner og er i virkeligheden heldig med at undgå at ende på tre stjerner,” lyder Euro NCAPs bedømmelse. Kona præsterer især ’under standard’ inden for førerassistance og kollisionsundgåelse. Du kan se mere i videoen herunder:
Euro NCAP crashtest december 2023
BMW i5/5-serie: 5 stjerner
BYD Seal U: 5 stjerner
BYD Tang: 5 stjerner
Kia EV9: 5 stjerner
Mercedes EQE SUV: 5 stjerner
Smart #3: 5 stjerner
VW ID.7: 5 stjerner
Xpeng G9: 5 stjerner
Honda ZR-V: 4 stjerner
Hyundai Kona: 4 stjerner
Vinfast VF8: 4 stjerner