Ny analyse viser, at en brugt Hyundai Ioniq 5 er svær at sælge. Brugte elbiler fra Tesla går derimod som varmt brød.
På online-platformen AutoUncles nyeste liste over de brugte biler, der i øjeblikket er svære at sælge, optræder indtil flere overraskelser.
AutoUncle, der sammenligner priser på brugte biler hos både forhandlere og private sælgere, dokumenterer i sin seneste analyse, at de to brugte biler, som forhandlerne har haft ubetinget sværest ved at sælge de seneste 60 dage, er Toyota RAV4 Hybrid og stationcarudgaven af Kia Ceed. Det er umiddelbart overraskende, da begge synes at være solide brugtkøb.
Listen over brugte elbiler, som forhandlerne har svært ved at sælge, er dog endnu mere bemærkelsesværdig. Her indtager elbilen Hyundai Ioniq 5, der har et godt ry og blev Årets Bil i Danmark 2022, en plads som nummer 11 på AutoUncles liste over de brugte biler, der er svære at komme af med.
“En af de primære årsager er formentlig, at Tesla indledte året med en meget aggressiv prisstrategi og med raketfart indtog en dominerende førsteplads blandt de mest solgte biler,” siger Mads Lauridsen, marketingchef hos AutoUncle.
Konkurrenter som for eksempel Hyundai fulgte enten ikke trop eller var længe om at justere sine priser, og brugtmarkedet var for langsomt til at tilpasse sig de faldende priser. Det har medvirket til at gøre en brugt Ioniq 5 blandt de sværeste biler at sælge for forhandlerne, vurderer Mads Lauridsen.
Tesla storsælger
Ikke overraskende er det til gengæld nemt at sælge brugte Teslaer. Model 3 topper som den model, brugtvognsforhandlerne har nemmest ved at komme af med. På andenpladsen finder vi Model Y.
Elbiler er i det hele taget stærkt repræsenteret blandt de lettest omsættelige, og det er udtryk for, at “bilproducenterne ikke kan følge med på danskernes appetit på elbiler”, fastslår Mads Lauridsen fra AutoUncle.
På listen over de pt. lettest omsættelige er også flere mikrobiler – VW Up både som benziner og elektrisk, Citroën C1, Kia Picanto, Skoda Citigo og Hyundai i10. Det indikerer, at “danskernes disponible indkomst har været under pres i en længere periode, hvilket har fået mange til at søge mod mindre og mere økonomisk overkommelige biler”, siger Mads Lauridsen.
Gå efter de svære
Analysen understreger, at det sjældent har været sværere at navigere på brugtbilmarkedet end i 2023. En model, der er populær og nem at sælge i dag, kan om nogle måneder være nærmest umulig at komme af med. Det gælder også brugte elbiler.
En naturlig konklusion på AutoUncles dugfriske analyse er, at de biler, som er sværest at sælge lige nu, er presset på prisen, da forhandlerne naturligvis ønsker et salg. Er man i markedet efter en brugt bil, er analysen således god at lade sig inspirere af.
AutoUncle benytter nøgletallet “Market Days Supply”, hvor man sammenligner antallet af biler i et marked med antallet af solgte biler af den pågældende model. Hvis udbuddet er meget højere end det gennemsnitlige salg pr. dag, vil det være markant sværere at sælge.
De forhandlere, som er i stand til at sælge deres gennemsnitlige varelager mere end otte gange på et år, er succesrige i kunsten at navigere i udbuds- og efterspørgselsdynamikkerne, konkluderer AutoUncle.
De sværeste brugtbiler at sælge |
1. Toyota RAV 4 Hybrid |
2. Kia Ceed SW |
3. Toyota Proace |
4. Seat Ateca |
5. Toyota Yaris Cross |
6. Toyota Corolla |
7. Ford Puma |
8. Opel GrandlandX |
9. Skoda Scala |
10. Kia XCeed |
11. Hyundai Ioniq 5 |
12. Audi Q3 |
13. Volvo V60 |
14. Volvo V90 |
15. Mercedes C300e |
16. Mazda CX-5 |
17. Nissan Juke |
18. VW ID. Buzz |
19. Seat Leon |
Kilde: AutoUncle – brugtvognsindeks vs. gennemsnitligt salg pr. dag |
De mest salgbare brugtbiler |
1. Tesla Model 3 |
2. Tesla Model Y |
3. Kia Ceed |
4. VW Up |
5. Citroën C1 |
6. VW Polo |
7. VW e-Golf |
8. Toyota Avensis |
9. Kia Picanto |
10. VW e-Up |
11. Skoda Citigo |
12. VW ID.3 |
13. Hyundai i10 |
14. VW ID.4 |
15. Mazda 2 |
16. Polestar 2 |
Kilde: AutoUncle – brugtvognsindeks vs. gennemsnitligt salg pr. dag |
Ja det fatter man ikke. Hyundai er jo en meget bedre bil end Tesla.
– Sagde ham, som ikke har forstand el biler…
Og så er det ikke en gang løgn.
@kim tag dig sammen. Det er noget vås.
@Hvad er der med jer Tesla tøser, I kan jo bare se på garantien og samlekvaliteten, så ved I, jeg har ret. 😉
Enig med Kim