Selvkørende biler kan ikke lide dårligt vejr

Der er kommet mudder – eller rettere nedfaldne blade – i maskineriet på de selvkørende biler. Nye forsøg viser, at de næppe overtager rattet lige med det samme – slet ikke på denne årstid.

Selvkørende biler har det måske nok cool i ‘sunny California’ men i regnvåde Danmark kommer de let på glatis.

En test foretaget af Vejdirektoratet viser, at de selvkørende biler får problemer, når det regner, sner, eller der er mange blade på vejene.

Forventningerne til de selvkørende biler er skyhøje, og nogle eksperter forudser, at mange af bilerne om få år kan køre helt uden hjælp fra mennesker. Men nu viser det sig, at der opstår problemer, når det regner, sner, eller når der som nu i efteråret er mange løse blade på vejen. Det skriver finans.dk.

Et forsøg, som Vejdirektoratet for nylig har gennemført på en række danske motorveje, viser at våde veje driller biler med selvkørende teknologi så meget, at de kun kan læse 85 pct. af striberne på vejene, når det regner – mod 98 pct. på en tør vej.

Afdelingsleder Andreas Egense fra Vejdirektoratet, der står i spidsen for arbejdet med at gøre de danske veje klar til selvkørende biler, forklarer det således:

”Når vejen er tør, og det er dagslys, klarer bilerne med den selvkørende teknologi sig godt. Men om natten og i regn går det ikke så godt,” siger han til finans.dk.

Bilerne bruger nemlig striberne på vejen til at navigere efter, derfor er det afgørende, at de kan læse striberne.

”Vi kan ikke have biler, der kører med 130 km/t på motorvejen, hvor de i en lille procentdel af tiden ikke kan læse striberne – og så kører galt. Derfor skal vi meget tæt på en 100 pct. korrekt aflæsning af striberne, før vi kan overlade ansvaret til bilerne selv,” fastslår Andreas Egense.

Striber skal være tydeligere
Tests skal afsløre om afstribningen på motorvejene er god nok til at slippe de førerløse biler løs.

”Vi vil kigge på, om vi kan udvikle afstribningen, så køretøjerne lettere kan genkende striberne. En mulighed er også at lave mere profilerede striber, som stikker lidt op. Her er problemet imidlertid, at det giver mere støj, og at der kan være problemer i forhold til sneplove om vinteren,” forklarer afdelingslederen.

Andreas Egense tror dog stadig på, at de første biler der er klar til delvist at kunne køre selv, kommer på markedet til næste år. Hans bud er, at alle nye biler, der bliver solgt i 2030, vil være selvkørende, men han tror ikke, at alle biler i Danmark er selvkørende før i 2055.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er mere skeptisk. Han tror ikke, at systemet med at køre efter striberne på vejen kan stå alene.

”Der skal mere til. Det kan f.eks. være digitale kort – eller det kan være placeringen af små radiosendere nede i vejbanen,” siger han.

Harry Lahrman tvivler også på, at de selvkørende biler kan begå sig i byerne, hvor trafikken er mere kaotisk og uforudsigelig. I hvert fald vil der efter hans vurdering gå rigtig mange år, inden det er en realitet. Det er lettere ude på motorvejene og på vejene i de tyndtbefolkede områder.

Læs også: Vi glæder os til selvkørende biler

[email protected]

1 COMMENT

  1. Sikke en dødssejler, der er for mange ubekendte. Vil aldrig lægge mit liv i hænderne på selvkørende biler, det er et fint sikkerheds-supplement og heller ikke mere.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here