Sidste omgang for BMWs køremaskine?

Køremaskine
Bliver syvende generation af BMWs 3-serie – den ultimative køremaskine – også den sidste? Hvilkenbils Jens Velling tager en slags afsked med ikonet fra München…

For nylig havde jeg fornøjelsen af at teste den nye BMW 3-serie. Mærket med den blå-hvide propel er kommet til syvende generation af den ’ultimative køremaskine’. En slags superbil til folket – i hvert fald dem med en lille halv million kroner på bilbudgettet. Det er også en slags penge, men med baghjulstræk, 50-50 vægtfordeling, lækker mekanik og et ualmindeligt vellykket kompromis mellem sport og komfort er det svært at finde biler, der kører bedre end en 3-serie. Uanset pris.

Derfor står der respekt om BMW’s ikoniske 3-serie. Og derfor glædede jeg mig – nok engang – som en lille dreng til at testkøre det nyeste Wirtschaftswunder fra Bayerische Motoren Werke.

Det blev til en lang tur ad både snoede sogneveje og overhalingssporet i bilens naturlige omgivelser, den tyske autobahn. 3-serien kører så godt, at den ene kilometer tager den næste. Det går jo som en leg.

Jeg nød hver eneste meter. Syvende generation af 3-serien sendte mig nok engang i den syvende himmel. Selv med stærke rivaler som Mercedes C-klasse og Volvos 60-serie samt følelsesbetonede favoritter som Alfa Giulia og Jaguar XE in mente fastholder BMW 3 sin position. De tyske diplomingeniører har gjort det igen – skabt den ultimative køremaskine.

Altså alt godt og lutter begejstring. Men deroppe i begejstringens skyer meldte sig alligevel en nagende tanke: Er det sidste omgang med den ultimative køremaskine? I hvert fald som vi kender den i dag…

3-serien står for en tredjedel af BMWs salg og har en inkarneret fanbase med høje forventninger og stærke holdninger. Derfor er det risikabelt for BMW at ændre opskriften på succes. Måske derfor virker syvende generation en smule mere tilbageskuende, end jeg havde regnet med. Som om den mere fejrer historien end kigger ind i fremtiden. 3-serien er for eksempel udelukkende lanceret med konventionelle diesel- og benzinmotorer. Først til efteråret følger en hybridudgave, der kan køre på ren el over korte afstande.

En anelse altmodisch

Det virker konservativt anno 2019, hvor bilindustrien står på kanten af en revolutionerende omstilling til eldrift. Tesla er kørt i forvejen, og når man tilfældigvis kommer til at holde ved siden af Teslas BMW 3-udfordrer, meget sigende døbt Model 3, virker selv version 7.0 af den ultimative køremaskine en anelse altmodisch. Bevares, den kører fantastisk og jeg er vild med den, men hvor er den afgørende nytænkning? Selv i 3-seriens hjemland begynder de jo at forbyde dieselbiler at køre i byerne…

Den nye 3-serie skal leve seks-syv år. Til den tid skriver vi altså 2025-2026. Skal vi tro de fleste tyske bilmærkers egne udmeldinger, tilbyder de på det tidspunkt adskillige fuldt elektriske modeller. Tesla vil nærme sig tredje generation af flere af deres modeller. Kan man så forestille sig, at BMW ruller ottende udgave af 3-serien ud med diesel- og benzinmotorer, konventionelt automatgear og dobbelte udstødningsrør i stedet for et stik til ladestanderen?

Næppe. Det kan sagtens være, at den næste 3-serie bevarer sin legendariske modelbetegnelse, er designet med både dobbeltforlygter, nyregrill og sideruder med ’Hofmeister-knæk’, men teknisk bliver den nødt til at rykke langt ind i fremtiden. Ellers vil den ikke længere være ultimativ – og det skal en 3-serie være.

Så her er mit bedste råd til de mange BMW-fans derude. Især dem af den gamle skole med hang til rækkemotorer og baghjulstræk: Nyd 3-serien mens du kan. Jeg tror, at generation syv er den sidste af sin slags. Nummer otte bliver en helt anden fortælling om den tyske køremaskine…

[email protected]

Læs også testen: BMW holder fanen højt med ny 3-serie

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here